Visual Merchandising

null

Alle butikker plasserer varene sine i hyller eller heng og mange har profesjonelle visual merchandisere til å gjøre denne jobben.

Butikker har også ofte forskjellige utstillingspunkt inne i butikken som det er naturlig at en visual merchandiser styler. Det kan være for store kjedebutikker eller små nisje butikker. Her handler det om å jobbe med butikkkonseptet og lede merkevaren på beste måte frem i butikken. Det handler også om å gjøre kundens handleopplevelse så inspirerende og smidig som mulig.

Visual Merchandising

Visuell merchandising støtter detaljhandel med å skape miljøer for ytterligere å maksimere vekst, mulighet, utdanne kunder og enkelt strekke merkevarebildet.

For at detaljister skal kunne få en viktig konkurransefortrinn på markedet, er visuell merchandising en viktig faktor og en effektiv måte å øke verdien på deres merkevare. Visual Merchandising kommuniserer med kunder gjennom elementer som stimulerer sansene som belysning, musikk, aromaer og TV-skjermer. Miljøet der en forbruker er inne kan påvirke de kjøpsvalgene de gjør. Forskning viser at butikker som ikke kommuniserer godt med sine kunder, som for eksempel butikker som har en dårlig utforming,  kan føre til at kunder blir avskrekket fra å handle igjen ettersom den generelle handelen er redusert. Det fysiske miljøet er et hovedmål for å kommunisere med kunder i detaljhandel. Forskning fra Thaler viser at forbrukerne er mer villige til å betale en høyere pris for et produkt dersom produktet er kjøpt i et gunstigere miljø. Dette gjør at kundene blir mer aksepterende av den høyere prisen, heller enn om den skulle selges i en gammel rundown-butikk. Kunder kan utgjøre en viktig del av produktkvaliteten basert på designet av butikkmiljøet, og til og med faktorer som medarbeiderens mellommenneskelige ferdigheter og hvordan de blir behandlet.

Visuell merchandising bygger på eller forsterker butikkdesignet i en butikk. Det er et av de siste stadiene i å sette opp en butikk på en måte kundene finner attraktive og tiltalende.

FAGLIG INNHOLD – RETAIL DESIGN

Skolen, med studentene i fokus, gir markedet et magasin om utdanningens innhold og presentasjon av studentenes arbeider. Dette magasinet er studentdrevet og her få du kunnskap om merkevareidentitet og merkevareledelse….

En fotostylist jobber tett med fotografen i et fotoshoot (oftest for et magasin). Stylisten skaper stemningen eller tonen for den fotografiske “historien”. Fotostylistens jobb er å…

Alle butikker plasserer varene sine i hyller eller heng og mange har profesjonelle visual merchandisere til å gjøre denne jobben…..

Lyset og belysningen er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal se og sanse varehandelens produkter…..

Retail Designere må ha kunnskap om produkter og materialer en kan bruke på et prosjekt. Du må også ha kunnskap om ressurser som er tilgjengelige for å å lære mer om produkter og materialer som du kan bruke..…

 Butikkplanlegging og konseptarbeid utføres med bakgrunn i kommunikasjon og salgsfremmende tiltak med kunden og produktene i fokus. Butikkplanlegging er merkevareledelse med rommet som arena..…

Forskning eller studier om mennesker, målgrupper og fremtiden gir deg innsikt i form og funksjon i faget Interiørdesign i nåtid og fremtid.…

Trend forecasting går ut på å kartlegge kommende trender i et bredt landskap av sektorer, som blant annet teknologi, økonomi, design, interiør, sport, og psykologi…..

Stilhistorie gir innsikt i hvordan mennesker levde og bodde tidligere. Denne kunnskapen benyttes for å forstå nåtid  og fremtid, samt for å kunne lage scenografiske etterligninger..…

Digitale verktøy anvendes som tekniske hjelpemidler for å gi deg tilnærming til næringslivet, samt gjøre deg i stand til å forklare og presentere gode løsninger innen Retail Design..…

Form og Komposisjon gir innføring i begreper og metoder innen layout, design og komposisjon. Komposisjon handler om å sette sammen ulike elementer til en ønsket helhet slik at den fremstår som enhetlig, ordnet og relevant.…

Du vil lære teknikker for frihåndstegning og være i stand til å tegne både detaljer, perspektiv og raske skisser. Vi skal videre kunne.…

Teambuilding, også kalt Lagbygging, er et samlingsbegrep for ulike typer aktiviteter som brukes til å styrke sosiale relasjoner og definere roller i lag, ofte med samarbeidsprosjekter.…

På SoFI – School of Fashion Industry undervises det i Kreative Teknikker. Emnet gir deg lære om teknikker som trigger og yngler kreative ideer.…

Fargelære gir deg kunnskap om farger og hvordan farger oppleves. Emnet gir et generelt teoretisk rammeverk og forståelse for de forskjellige egenskapene til fargene.…

Hver vår har skolen en utstilling laget av studentene og med studentenes arbeider i fokus. Næringslivet inviteres, og studenten må bygge sin egen merkevareidentitet i presentasjon av utstillingen og sine arbeider.…

Entreprenørskap skal gi deg innsikt i drift av kommersielle bedrifter og hvordan du selv kan starte ditt eget firma og etablere din egen merkevare.…