Styling

null

Styling gir studenten forståelse og øvelser på hvordan man praktisk styler et rom. Fotostyling gir et innblikk i teknikker for produktplasseringer i kommersiell regi.

Karrieremuligheter

Det er mange tjenester og begreper på fagfolk i interiørbransjen. De virker ofte som de samme tjenestene og det kan være vanskelig å skille mellom dem.
Etter fullført utdanning på Interiør kan en jobbe som interiørkonsulent, interiørstylist/boligstylist, fotostylist, interiørdesigner eller boligstylist, alternativt med innredning i en kjede som f.eks. IKEA.

Interessen for interiør og design vokser stadig, og bransjen har behov for ansatte med fagkunnskap om innredning, trender, farger og tekstiler.

Interiørdesigner

En interiørdesigner er en som hjelper deg med å skape ditt miljø og interiør i din bolig, hytte eller på arbeidsplassen;  det kan være en liten skjønnhetssalong, kafe, restaurant, kontor eller butikk.

En interiørdesigner vil fokusere på dine behov, ønsker og stil og de vil jobbe med deg og ditt ønske om å skape et hjem, i motsetning til boligstylisten som fokuserer på kundegruppen som skal kjøpe ditt hjem.

 

Interørkonsulent

En interiørkonsulent planlegger gode og funksjonelle løsninger for innredning av rom, alt fra private hjem til bedriftslokaler.  

Interiørkonsulenten må finne løsninger som fungerer godt i praksis, kunne velge ut møbler, farger og annet interiør, velge lyssetting og beregne kostnader og budsjett.

I arbeidet er det viktig å kunne lytte til kundens behov og ønsker om innredning, og kombinere dette med kunnskaper om interiør og valg av romutforming.

 

Boligstylist

En boligstylist er en som styler boligen din for salg. De er altså ikke opptatt av å finne ut av hva du liker, ønsker og har behov for. De er ikke der for å skape ditt hjem. Derimot er de der for å skape en atmosfære og en stemning som skal appellere til flest mulig kjøpere. Det kan for mange være litt uvant og ubehagelig å se hjemmet sitt bli forvandlet til noe de ikke liker eller ville valgt selv.

En typisk stylet bolig vil være strippet for personlige bilder og eiendeler. Den er ryddet til det ekstreme og ofte kommer boligstylisten med egne produkter til å fullføre resultatet før fotografering.

 

Fotostylist

En fotostylist jobber tett med fotografen i et fotoshoot (oftest for et magasin). Stylisten skaper stemningen eller tonen for den fotografiske “historien”. Fotostylistens jobb er å finne rekvisitter, belysning og farger for å lage riktig “følelse” av den redaksjonelle artikkelen.

Arbeidet til fotostylister kan ses i enhver aviskiosk, i hvert blad på omtrent hver side. I hvert shoot samarbeider fotostylisten med fotografen på forhånd for å finne en bestemt vinkling, tema, design eller konsept, og kan være med på å bestemme location, inne eller ute. Mange spesialiserer seg på et emne – for eksempel mote eller mat ,  enten du jobber for et firma eller frilans. Hvor du bor påvirker også hva slags arbeid du får.

FAGLIG INNHOLD – INTERIØR

Skolen, med studentene i fokus, gir markedet et magasin om utdanningens innhold og presentasjon av studentenes arbeider. Dette magasinet er studentdrevet og her få du kunnskap om merkevareidentitet og merkevareledelse….

Styling gir studenten forståelse og øvelser på hvordan man praktisk styler et rom. Fotostyling gir et innblikk i teknikker for produktplasseringer i kommersiell regi.…

Concept Development, eller konseptutvikling, handler om å lage gjennomførte interiører som har et helhetlig uttrykk. Det kan være i forhold til et gitt firmakonsept eller for privatpersoner. Emnet skal gi deg lærdom om tydeliggjøring av et budskap eller uttrykk i alle, ledd, men spesielt i de rommelige arenaer….

Belysning skal lære deg hvordan lyset er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal være, se og bevege seg. Nedenfor finner du noen ord om belysning i bolig.…

Materiallære viser hvilke materialer som kan brukes i utvikling av interiørkonsepter i private og offentlige rom.…

Romdisponering er grunnleggende for interiørdesign. Du vil lære hvorfor romplanleggingen er viktig, hva det betyr og involverer, og hvordan prosessen fungerer innenfor faser av designarbeidet.…

Forskning eller studier om mennesker, målgrupper og fremtiden gir deg innsikt i form og funksjon i faget Interiørdesign i nåtid og fremtid.…

I dette faget undervises det i trender og trendutvikling presentert gjennom ulike modeller. I Trend forecasting får du en introduksjon til de mest anerkjente leverandører og verktøy som brukes for å forutse kommende trender….

Målgruppeanalyse er et viktig redskap for å kunne tilrettelegge faget interiørdesign til de forskjellige menneskers ønsker, drømmer og behov.…

Stilhistorie gir innsikt i hvordan mennesker levde og bodde tidligere. Denne kunnskapen benyttes for å forstå nåtid  og fremtid, samt for å kunne lage scenografiske etterligninger.…

Digitale verktøy anvendes som tekniske hjelpemidler for å gi deg tilnærming til næringslivet, samt gjøre deg i stand til å forklare og presentere gode løsninger innen interiørdesign. Det er et stort pre i jobbsøksammenheng å kunne beherske de digitale programmene som brukes i bransjen.…

Form og Komposisjon gir innføring i begreper og metoder innen layout, design og komposisjon. Komposisjon handler om å sette sammen ulike elementer til en ønsket helhet slik at den fremstår som enhetlig, ordnet og relevant.…

På SoFI – School of Fashion Industry – Interiør – undervises det i Frihåndstegning. Frihåndstegning gir innsikt i enkle teknikker som gir forklarende  tegnetekniske resultater for presentasjon til kunde.…

Teambuilding, også kalt Lagbygging, er et samlingsbegrep for ulike typer aktiviteter som brukes til å styrke sosiale relasjoner og definere roller i lag, ofte med samarbeidsprosjekter.…

På SoFI – School of Fashion Industry undervises det i Kreative Teknikker. Emnet gir deg lære om teknikker som trigger og yngler kreative ideer.…

Fargelære gir deg kunnskap om farger og hvordan farger oppleves. Emnet gir et generelt teoretisk rammeverk og forståelse for de forskjellige egenskapene til fargene.…

Hver vår har skolen en utstilling laget av studentene og med studentenes arbeider i fokus. Næringslivet inviteres, og studenten må bygge sin egen merkevareidentitet i presentasjon av utstillingen og sine arbeider.…

Entreprenørskap skal gi deg innsikt i drift av kommersielle bedrifter og hvordan du selv kan starte ditt eget firma og etablere din egen merkevare.…