Tekst: Benedicte Storm Bamvik

Styling – hva er det og hva kan man få til?

Personlig styling er et utrykk og et yrke som man ofte hører om i motebransjen. Man hører om stylister som hjelper til i photoshoots, i reklame, eller i TV-produksjon. Lite kunnskap om feltet har derimot laget et uklart bilde om hva stil og styling handler om.

Personlig styling handler blant annet om å skape et uttrykk og ha kunnskap om hvilke trender som dette utrykket balanseres med. Det finnes utallige stilistiske utrykk og trender, både innenfor en stor gruppe mennesker, og en liten gruppe. En stylist bør ha kunnskapen om hvordan man skaper de forskjellige uttrykkene.

I tillegg til å ha kunnskap om sentrerte trender, må man ha god kontroll på effekten av former, farger og materialebruk. Men man må ikke glemme det vitkigste; Hvem er kunden?

Det er viktig å vite hvem kunden er – og hva kunden vil få ut av stylingen. Alt fra artister til politikere får ofte hjelp av stylister, og det som åpenbart er en trend eller et uttrykk for den ene, funker virkelig ikke  for den andre.

Se for deg Erna kledd opp som Astrid S, eller Støre kledd opp som Isah. Det funker ikke.

Hvem er kunden? Hvilket utrykk skal man hjelpe dem med å fremme? Hvordan skal du bruke kunnskapen din for å formidle et budskap?

Vi har snakket med tre styling-eksperter for å høre deres meninger om stylist-yrket, hvilke utfordringer man kommer over, hvem man jobber med, og mulighetene som er der ute. I tillegg har disse tre personene helt forskjellige arbeidsplasser, og forskjellige måter de bruker personlig styling på.

Vi har snakket med disse tre for at du skal kunne få et bedre bilde av hvordan stylist-yrket fungerer utenfor rammene, og opplyse deg om de varierende og kanskje hektiske hverdagene som stylist.

Foreleser ved Moteindustri og Motedesign Eirik Mogseth

Eirik Mogseth, Butikkeier og stylist

Eirik Mogseth er selv en del av School of Fashion Industry og har vært det siden oppstart i 2010. Han ble uteksaminert fra kunsthøgskolen med en bachelor innen kles- og kostymedesign i 2008 som markerte starten på hans rolle innenfor motebransjen.

Gjennom de siste 10 årene har han blitt anerkjent som både skribent og stylist innenfor bransjen, og i februar 2018 inntok han også rollen som butikkeier og åpnet vintagebutikken Ekko på Grünerløkka. Han forteller Sofi hva som er så viktig med yrket personlig styling.

– I prinsippet så er det veldig bra med tanke på bærekraft – det å kunne bygge en garderobe som man kan ha lenge og bli glad i. Det handler om å finne en løsning som kan fungere for den kunden den jobber med. Man må finne ut av hvordan personen lever, hva personen gjør, og finne klær som passer i henhold til det yrket eller formålet som kunden trenger hjelp til.

Erik forteller videre at det er folk i alle aldre som kommer innom butikken hans Ekko for styling hjelp, og understreker at det ofte er de yngre som velger å bli stylet i vintage. Han mener det er fordi de har vokst opp med et fokus på miljø i større grad enn den eldre garde. Han mener det fortsatt er en jobb å gjøre for å få den eldre generasjonen til å bli interessert i brukte klær og sirkulær økonomi.

Erik jobbet primært som stylist før, og da jobbet han mye med folk fra musikkbransjen.

– Der har jeg også hjulpet mennesker i alle aldre, og jobbet mye med folk fra musikkbransjen. De vil jo gjerne oppdatere imaget sitt, eller har et ønske om at stilen deres skal reflektere en spesiell periode i livet eller karrieren deres. Et eksempel på dette er Madonna som endrer image for hvert album hun lanserer. Image bygging – det å lage en personas eller karakter er noe som går igjen i både teater, dans, og musikk. Det er også relevant for privat personer. De er kanskje i et nytt sted i livet eller trenger endring, det er ganske typisk å møte kunder i denne fasen.

Hvordan fant du ut at det var dette du ville gjøre?

Jeg har alltid syntes det har vært spennende å se hva klesutrykk kan gjøre med en person og hva klær forteller. Jeg tenker at uansett om man har et bevisst eller ubevisst forhold til det så gir du et budskap til verden om hvordan du er og hvordan du har det. Det er alle de sosiale kodene som er spennende med klær og klesutrykk.

Mange tenker at styling gir deg et image, hva tenker du om det?

Det er uendelig mange veier å gå, og det viktigste er å finne noe som virkelig treffer den kunden du jobber med som stylist. Du må sette deg selv litt til side og sette deg inn i livet til kunden. Det vil si at selv om du som stylist ikke liker fargene rosa og blå må du sette dette til side og finne noe som kunden trives med.

Vi jobber veldig mye med dette i klasserommet nå, det å intervjue en kunde og sette seg ned og finne ut av kjernen til kunden. Jeg liker å spørre hva som er utfordringen og hva man kan ta tak i. Sliter man med å finne passformen på en bukse så burde man ha fokus på det, eller sliter kunden med å finne overdeler så må man legge fokus der.

Hva har vært den største utfordringen i din karriere?

Det må være det å jobbe med profesjonelle mennesker som skal ha noe nytt i forhold til en profesjonell anledning – og kunne treffe. Jeg har jobbet mye med musikkvideoer, og hvis mange skal komme med masse meninger så kan det være vanskelig å finne sin egen stemme som stylist. Privatpersoner er nok litt enklere å jobbe med fordi de er mer takknemlige, mens rundt en profesjonell artist er det mange som også skal gjøres tilfreds.

Hvem er det du anbefaler å drive med styling?

Det estetiske øyet kan knyttes til billedkunst, research og moodboard, og illustrasjon, så man må definitivt ha en liten kreativ spire – som kan dyrkes mer og mer. Samtidig tenker jeg at man må ha en generell forståelse for volum, form og farge. Det kommer veldig godt med. Man må like det fysiske aspektet av materialer og materialkunnskap er jo utrolig viktig når det kommer til styling.

Hanne Iveland Henriksbø, Kostymedesigner

Hanne Iveland Henriksbø jobber som frilans kostymedesigner, og har vært involvert i mange TV-prosjekter som de kjente seriene Parterapi, Kongsvik og Jul i Blodfjell sesong en og to. Hun studerte kostymedesign på Kunsthøyskolen i Oslo og etter studiene ble hun kastet inn i ett prosjekt som gjorde at hun ble værende i bransjen.

Hun har veldig varierte hverdager, og arbeidet hennes er prosjektbasert.

– Jeg gjør mye research, har masse kostymeprøver og forbereder forskjellige looks. Det skal alltid være forskjellige stiler på prosjekter, så da jobber jeg mye sammen med maskører, fotografer, produksjonsdesignere, regissører og skuespillere for å skape en helhet i uttrykket.

Hanne jobber også i assistentjobber, og har deltatt på mange filmproduksjoner under samme stilling.  Akkurat nå jobber hun som kostymedesigner den nye sesongen av Jul i Blodfjell, som har premiere første desember.

Kostymedesigner og personlig styling har mange likhetstråder ved at begge yrker jobber med å skape uttrykk og karakterer. Som kostymedesigner jobber Hanne sammen med maskører, regissør og skuespiller for å forvandle skuespillerne om til karakterene som skal være i film eller på TV.

– Det jeg gjør i min jobb er å skape karakterer som man tror på, og som man kjenner igjen, spesielt i serier som Kongsvik eller Parterapi. I produksjoner som Jul i Blodfjell derimot handler det ikke like mye om realisme, men historiefortelling, og man skal like vel tro på karakterene.

– En av de største utfordringene mine har vært å imøtekomme alle behovene som blir stilt ved en produksjon. Det finnes alltid begrensninger som enten kan gjøre jobben min lettere eller vanskeligere. Jeg jobber med en produksjon der det er fokus på kontemporær realisme, der det er veldig begrenset med bruk av farger. Det gjør det litt mer utfordrende å skape karakterer, fordi man har fått en tilleggsbegrensning i fargepaletten.

 

Hun forteller videre at en annen utfordring kan være det å få skuespilleren til å føle seg trygg, samtidig som kostymet skal passe inn med uttrykket.

– Man må alltid være tro mot konseptet og utrykket som skal fremstilles i produksjonen. Samtidig er det mange som har meninger om hvordan det skal se ut, og hvordan ting skal gjøres.

– Budsjett er også en av de vanskeligste tingene å forholde seg til, forteller Hanne og ler.

Hanne hadde egentlig ikke som mål å jobbe med kostymedesign, hun hadde egentlig en drøm om å kunne skape klær. Istedenfor endte hun opp med en jobb som består av å komponere antrekk og uttrykk for å designe karakterer, og ikke motepersonligheter.

– Etter studiene levde jeg i et vakuum der jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre videre. Etterhvert ramlet jeg inn i en produksjon, og har blitt værende innenfor den delen av bransjen – og jeg elsker det!

Det er ikke hvem som helst som kan jobbe innenfor denne delen av bransjen, og Hanne forteller at en av de største fellestrekkene blant menneskene i bransjen er kreativitet og en god intuisjon.

– Jeg tror at i dette yrket må man være godt anlagt med god kreativitet og intuisjon. Samtidig hjelper det hvis man er flink til å være samarbeidsvillig. Man jobber aldri alene i denne bransjen, og derfor må man også være litt sta og kunne holde på sitt i tillegg til å kunne høre på innspill fra andre. Deretter må man også være løsningsorientert. Vi jobber hele tiden med å løse utfordringer, og prøver å imøtekomme ønsker og behov.

Hanne forteller at man også må være glad i å jobbe ettersom mange av hennes arbeidsdager er 15 timer lange.

– Det er mye man må kunne håndtere i denne delen av bransjen. I tillegg må du ha en kreativ sjel som klarer å legge merke til detaljer og finne kreativiteten til å skape forskjellige uttrykk og karakterer, forteller Hanne avsluttende.

Marianne Stene, Personlig Shopper

Marianne Stene jobber som personlig shopper på Sandvika Storsenter, og har valgt denne retningen fordi hun mener at personlig styling hjelper mennesker med å finne sitt rette jeg.

Personlig shopper er ofte tilgjengelig på mange av de store kjøpesentrene, og de hjelper deg med å finne ut hvilke stiler som kler deg ut i fra en konsultasjonstime. De har god oversikt over butikkene og utvalgene på sentrene, og finner derfor et utvalg med klær som de mener passer til kroppen din og hvem du er.

– Jeg føler at det ligger en sannhet ved at man føler mer vel og føler seg som en bedre person ved hjelp av hva man har på seg. Man føler seg stolt og trygg.

Marianne forteller at kundene hennes har en snittalder på 45 år, men at det kommer både yngre jenter i slutten av tenårene eller starten av tyveårene, og eldre mennesker. Fellesnevneren er at de ofte er usikre på hva de kler, og Marianne vil gi kundene hennes en trygghet i hva de har på seg.

– Det kommer også mange menn innom som trenger hjelp med hva de skal ha på seg, spesielt gifte menn. Det er nok fordi konene deres har vært kunder hos meg, og mener at mennene kan trenge en liten forandring i klesveien. Av alle de mennene jeg hjelper kommer cirka nitti prosent tilbake for mer hjelp, og hos kvinner er det cirka seksti til sytti prosent som kommer tilbake.

Marianne har studert økonomisk juss, og jobbet i finans i 10 år, men har alltid hatt en sterk interesse for mote. Etter at hun fikk tre barn som nå er store nok til å passe mer på seg selv turte Marianne å satse på hobbyen hennes, som nå er blitt hennes jobb. Men selv om interessen er høy, er det fortsatt mange utfordringer.

 

– I tillegg til å kunne mye om snitt og fasonger, er det vel så viktig å være flink med menneskene som kommer innom kontoret. Man har veldig kort tid på seg, og man må få kunden til å legge ned veggene som de bygger opp rundt seg. Man spør om alt det som er viktig å spørre om, men gjøre det uten å ta for stor risiko.

Hun forteller det er viktig å kunne lese folk fort og gjøre dem trygge, ettersom kundene etterhvert skal stå inne i prøverommet.

– Det er et tillitsforhold som skal etableres, og opplevelsen skal være lett og hyggelig.

– Noen av utfordringene har vært folk som sitter i rullestol eller ikke er i stand til å bevege seg så mye. Jeg har også reist hjem til folk for å hjelpe dem. Samtidig er det noen mennesker som er veldig store i størrelsen, eller de som er veldig små, og da er det vanskelig å finne riktige størrelser. Det er utfordrende, men også mer givende når man får det til.

Marianne møter kundene sine ved kundeservice på Sandvika Storsenter, og tar dem deretter med opp på kontoret for å ta en prat. Hun har totalt tre timer på å forme et inntrykk av personen og finne klær som kunden blir fornøyd med.

– Det er veldig intenst. Man må la praten gå hele tiden for å finne ut hvem kunden er, hva hun/han liker, og hvilket inntrykk jeg vil skape. Deretter løper jeg rundt på senteret for å finne klær mens kunden tar seg en kaffe, eller ser seg rundt. Jeg kjenner senteret og butikkene veldig godt, så det tar bare en time, og så er det et prøvemaraton oppe ved kontoret. Her er det viktig å bruke stylisten i seg og være effektiv.

– I denne jobben er det en forutsetning at du er flink med snitt, former og farger. Samtidig anbefaler jeg at man burde ha en interesse i å hjelpe folk og at man er interessert i mennesker, samtidig som at man må klare å holde seg profesjonell.