Tekst Stine Ravneberget

Foto Silje Gulbrandsen

Champagne drikkes kun på Instagram

Etter å ha jobbet i en tøff annonsesalgsjobb, kapret Maria Benestad (37) drømmejobben i et av landets ledende PR-byråer.

 

– Da jeg var yngre var nok faren min som jobbet i reklamebyrå et forbilde. Men når jeg ser på det nå, så valgte jeg nok også denne veien fordi det er en dynamisk bransje som stadig er i endring, hvor det skjer masse, sier Maria Benestad.

 

Hun jobber i Spalt PR, et av Norges største PR- byråer innen livsstil med kjente merkevarer som Aesop, The North Face, Peak Performance, Colmar, Wolford og Balmain Hair Couture.

 

– Jeg har alltid likt å ha mange baller i luften og en hel del ansvar. Da jeg studerte visste jeg faktisk ikke at denne typen PR-byråer fantes, og det var ikke i min villest fantasi at jeg skulle få lov til å gjøre noe så gøy senere i karrieren. Det var nok noen tilfeldigheter som bragte meg hit, men nettverk var en stor grunn til at jeg fikk jobben, sier hun og fortsetter;

 

– Jeg tenker at nettverksbygging er essensielt i alle bransjer. Jobb hardt og oppfør deg skikkelig mot alle, så vil du få mye tilbake. Ta alltid vare på de kontaktene du har, og husk at verden er liten. Vær mot andre slik du ønsker at de skal være mot deg, så har du gode sjanser for å bli hjulpet frem i karrieren din.

 

Hun forteller at etter å ha studert i London, startet hun karrieren sin med en salgsjobb hvor hun i to år jobbet med annonsesalg.

 

– Uansett hva du jobber med så skal du selge noe. Og det at jeg holdt ut i en såpass «tøff» jobb så lenge har imponert mange arbeidsgivere siden. Jeg husker ikke helt hvem som rådet meg til dette, men er veldig takknemlig for det rådet i dag.

Hvordan ser en typisk dag på Spalt ut?

 

– En typisk dag på Spalt finnes ikke. Det går i hundre til tider og vi leder mange prosjekter på én gang. Men en perfekt dag er en dag hvor vi rekker en prat og en kaffe før vi setter i gang. Så må jeg passe på at alle regninger er betalt, at de ansatte har det fint og at kundene våre får det de ønsker.

 

– Vi sender ut pressemeldinger om nyheter fra merkene vi jobber med, lager nyhetsbrev, planlegger event og kampanjer og jobber med produktplassering. Også får vi besøk av masse spennende mennesker til showroomet vårt hvor de kan låne klær og produkter til bruk i styling og til poster på Instagram.

 

Maria mener at medielandskapet er i stor endring og at annonsører og merkevarer er i ferd med å endre strategiene sine for å henge med.

 

– Teknologien gir oss fantastiske muligheter for å måle og oppnå rask effekt, men det er også viktig å huske på at vi er mennesker som skal nå mennesker, så det å finne en god balanse mellom data og magefølelse vil nok alltid være en utfordring.

Hva er dine råd til folk som vil jobbe med PR?

 

– Skaff salgserfaring og forstå at du må jobbe hardt og orke å brette opp ermene. I vår bransje er det mye sjauing i kulissene, og Champagne drikkes kun på Instagram.