Foto: Unsplash

Slik gikk SoFI-studentenes workshop med Fretex

Hvordan få norske menn til å handle mer bruktklær? I januar fikk motestudentene ved SoFI i oppgave å lage holdningskampanjer for Fretex. Slik gikk det.

 Tekst: Stine Nibe Ravneberget

Etter en velfortjent juleferie fikk rundt 80 studenter ved SoFI starte et nytt semester med en spennende workshop med Fretex. Det var skoleleder Per Åge Bergquist Sivertsen som først fikk ideen til å gjøre et samarbeid med bruktkjeden.

 

– Forskning viser at gutter og menn i mye mindre grad enn kvinner er åpne for å handle brukt tøy. En forklaring handler om at jenter fra ung alder, igjennom tenårene og studietiden, gjerne låner klær fra sine venninner, men for gutter er dette en helt ukjent tradisjon, sier Per Åge og fortsetter;

 

– Det er viktig at vi alle tar et løft for å forbedre den negative belastningen motebransjen fører med seg, og prosjektet med Fretex er å rette fokus mot å bevisstgjøre den mannlige delen av befolkningen hvorfor det er viktig å kjøpe brukt.

 

Workshopen resulterte i mange flotte holdningskampanjer. Her forteller fire av gruppene om samarbeidet.

 

– Det var morsomt å få en oppgave med en reell kunde – det ga oss muligheten til å jobbe profesjonelt, forteller gruppeleder Thea Berg-Nilsen.

 

Hennes gruppe besto av Anna Beyer Sperstad, Arbana Alickaj, Hermann Graven og Kaia Bjørnå. De valgte å lage en infokanal på Instagram for menn mellom 25 og 30 år.

 

– Vi kom frem til at dette var den beste løsningen etter litt research, hvor vi fant ut at menn i målgruppen tilbringer store deler av tiden sin på sosiale medier, hvor Instagram er en av de mest brukte appene.

 

De fant ut at menn over 25 nesten ikke handler på Fretex. Og hvis de gjør det, er det viktig for dem at det er lett å se hva som er hva – det kan ikke oppleves som rotete. I tillegg må det være god kvalitet. Menn endrer også lettere handlevaner enn kvinner med tanke på bærekraft – så lenge de får god informasjon som støtter opp.

 

Hvordan har det vært å gjøre en slik oppgave heldigitalt med tanke på korona?

 

– Det har opplevdes som litt utfordrende og har krevd innsats fra alle parter. Men det har vært en fin utfordring, da det begrenset ideene våre og vi måtte tenke kreativt på en annen måte enn når vi har total frihet, som er veldig relevant i forhold til arbeidslivet senere.

Rektor Per Åge Berquist Sivertsen

Thea Berg-Nilsen

Her kan dere se et utdrag fra oppgaven, i tillegg kan du se hele oppgaven her

Tekst fortsetter under bildene

Lawrence Henriksen

Gjorde film med gateintervjuer

 

En annen gruppe valgte derimot å lage en film med gateintervjuer i Frognerparken i Oslo. Denne gruppen besto av Andrine Olafsen, Anja Hallberg, Eirik Hoel, Fride Nakken, Lawrence Henriksen og Tale Øyehaug.

 

– Først var planen å skape en kortfilm hvor unge menn går til Fretex og blir stylet eller får oppgradert stilen sin. Ettersom regjeringen satte inn nye koronatiltak, ble kortfilmen i butikken avlyst, forteller gruppeleder Lawrence Henriksen.

 

– Til slutt ble prosjektet til gateintervjuer med menn i alle aldersgrupper for å skape et større fokus på tematikken. Ved å stille enkle spørsmål som «Hvor ofte kjøper du brukt?» skapte vi selvinnsikt hos menn og fikk svar på spørsmålene Fretex stilte oss.

 

Gruppen lærte at av de moteinteresserte mennene, foretrekker de fleste å kjøpe nytt eller fra de store fast fashion-kjedene.

 

– Gruppen med menn som kjøper klær vintage, som hos Fretex, er de som er spesielt interesserte, samtidig som det er et voksende antall unge menn som kjøper på Fretex på grunn av smak og pris.

 

– Vi fant ut at det ofte var koner eller mødre, særlig for unge gutter, som kjøpte klærne til de som ikke er moteinteresserte. Dette er desidert det største markedssegmentet. Det høres kanskje litt rart ut, men for å nå disse mennene må man gå gjennom kvinnene deres.

Dere kan se resultatet under og lese hele oppagaven her!

Intervjuet inspirerende Instagram-gutter

 

En gruppe valgte å bruke Instagram som hovedplattform og lagde konseptet BBB – Brukt By Boys, med slagordet «In with the old, out with the new».

 

– Dette fordi det er der den aktuelle målgruppen befinner seg, i tillegg til at man har mange muligheter på appen. Instagram fungerer som et fint springbrett for videre planer og prosjekter. Ved å lage en konto kunne vi skape en kult – et eget univers for gutter hvor de kunne la seg inspirere og lære nye ting om Fretex og brukte klær, forteller gruppeleder Kristina Stensaas.

 

Gruppen hennes besto av Linéa Syversen, Mathilde Reichelt Schistad, Mia Haugen, Niki Zomorodi og Sofie Viken.

 

– På grunn av restriksjonene var det svært begrenset hvorvidt vi kunne ha fysisk kontakt både oss i mellom, og sammen med andre. Vi ønsket å dele bilder av gutter på vår Instagramkonto, noe som ble vanskelig siden vi kun var jenter i gruppen, og vi ikke kunne treffe gutter som vi kunne ha tatt bilder av.

 

Løsningen ble å finne inspirerende gutter på Instagram, som de intervjuet over meldinger og fikk låne Instagrambilder fra.  

 

– Vi likte oppgaven godt – det var morsomt og interessant. Dessuten er det ekstra gøy å få jobbe med en reell kunde som Fretex, og i tillegg få jobbe med en aktuell problemstilling. Vi synes også workshops er en artig måte å løse oppgaver på – man lærer å samarbeide og samtidig jobbe intenst med noe i en kort periode.

 

Gruppen fant ut gjennom workshopen at altfor få gutter handler brukt.

 

– Det å handle brukt er for mange gutter knyttet opp mot skam. De vil ikke fremstå som «fattige». I tillegg fortalte flere gutter oss at når de skal ha nye klær, vil de at det faktisk skal være nytt. Dette lærte oss at de tydelig trenger en oppfriskning når det gjelder bruktklær og Fretex. Her er det rett og slett noen myter og holdninger som må brytes.

Kristina Stensaas

Du kan se video og bilder nedenfor, og lese hele oppgaven her!

Spurte 62 menn om deres forhold til bruktklær

 

Flere valgte å lage Instagram-kontoer. Gruppen til Aimée Næringsrud, Anna Lübeck, Katarina E. Halvorssen, Maia Lewis og Siri Lise Hole og kom opp med konseptet Thrift Shift.

 

– Det var gøy å gjøre et prosjekt med Fretex og miljøbevissthet, da det er et interessant og viktig tema å bli kjent med, forteller gruppeleder Katarina E. Halvorssen.

 

Gruppen valgte å bygge på ideen om å lage en digital plattform med hovedfokus på å inspirere menn til å handle er brukt og være stolt av deres bruktklær. Ved hjelp av en spørreundersøkelse hvor 62 menn deltok, fikk de vite hvorfor eller hvorfor ikke de handler brukt.

 

– Menn er generelt mindre interesserte i å handle klær enn kvinner, og de er relativt enkle i tankegangen når det kommer til shopping. Derfor var den eneste måten å endre holdningene deres på, å gjøre det veldig åpenbart hvorfor det er lurt. I tillegg er de, som alle andre, opptatt av hva andre synes, så vi ville skape et fellesskap hvor man kan være sammen og stolte av å handle brukt. 

 

Resultatet av spørreundersøkelsen viste blant annet at de fleste som handler brukt gjør det fordi det er billig, sparer miljøet og fordi man kan finne unike plagg som ingen andre har.

 

– De som ikke handler brukt svarte at det har mye å gjøre med at det er brukt. At det føles skittent, ekkelt og umoderne. Det kom også frem at det er litt flaut å kjøpe bruktklær, da det blir sett ned på av andre, samtidig som det er lite snakket om nettopp av den grunn. Man finner ofte det man trenger i andre kjedebutikker.

Katarina E. Halvorssen

Du kan se video nedenfor og lese hele oppgaven her!

Innkjøpssjef på Fretex: – Imponert

 

– Dette har vært veldig spennende og lærerikt for oss, samtidig som vi får synliggjort den jobben Fretex gjør i forhold til den sirkulære industrien, forteller Hilde Kjønstad, innkjøpssjef på Fretex.

 

– Det er jo spådd at det fremover vil åpne seg et mye større arbeidsmarked i bruksfasen av verdikjeden – da take-make-waste-forretningsmodellen i motebransjen beveger seg mer mot sirkulære forretningsmodeller. Derfor er det viktig at studentene på SoFI får innsikt i denne delen av tekstilbransjen også.

Hun er imponert over hvordan studentene har brukt innsikten og problemstillingen hun presenterte for dem, til å jobbe ut så ulike kreative forslag til holdningskampanjer.

 

– Mange av studentene påpekte at vi ikke har vært gode nok på markedsføring overfor menn, og det stemmer. Så kanskje menn ikke tenker på Fretex når de skal handle.

 

Hilde forteller at de jobber med vareplassering i herreavdelingene for at det skal være forutsigbart og enkelt for menn å handle.

 

– Menn som handler hos oss er ute etter hverdagstøy som jeans, yttertøy og skjorter i twill. Vi har den siste tiden sett en økning i etterspørselen av sport- og fritidstøy. Men Fretex sitt sortiment er jo basert på donasjonene vi får, så vi har mange flotte dresser og kontorskjorter som vi gjerne skulle hatt høyere omløpshastighet på.

 

Definitivt flere workshops i fremtiden

 

– Med denne oppgaven tenker jeg Fretex har fått mye inspirasjon fra en veldig relevant målgruppe, nemlig moteinteresserte, miljøbevisste unge mennesker, forteller faglærer Sunniva Mellbye.

 

Hun håper og tror studentene har lært en hel masse.

 

– Vi har hatt fokus på samarbeid og å spille hverandre gode, noe de virkelig er blitt testet på ved å ikke kunne samles. De har øvd seg på å kartlegge hvilke ressurser de sitter på og delegere arbeidsoppgaver. Vi har også hatt fokus på kreative prosesser, målgruppe og argumentasjon – hvordan lage løsninger som skaper endring hos en utvalgt målgruppe?

 

– Mange studenter har gjennomført spørreundersøkelser og snakket med nettverket sitt for å kartlegge menns handlevaner og holdninger til brukttøy.

 

Hun forteller at de definitivt kommer til å gjøre flere slike oppgaver fremover.

 

– Å kickstarte hvert semester med en lignende workshop hadde vært fantastisk, og er noe vi diskuterer i administrasjonen.

Hilde Kjønstad

Sunniva Mellbye