Gro oppdaget Retail design utdanningen ved SoFI i sommer og fikk en – YES, dette er studiet for meg-følelse! Med 15 års butikk erfaring og stor lidenskap for det kreative fulgte hun magefølelsen og hoppet på det intensive studiet. Fra hun var et barn var å tegne, male, leke seg med klær og eksperimentere med andre kreative utfoldelser sentralt.

Det er veldig gøy å studere Retail design, det er stort spillerom for å være kreativ og utvikle ideer. Lærerne ønsker ditt aller beste og man lærer mye om yrket og kreative teknikker. Man får også jobbe både praktisk og teoretisk, ofte i kombinasjon. Retail design handler ikke bare om design, det ligger mye teori og forståelse av menneske og handlemønster bak.

 

Hva er det viktigste du har lært på studiet?

Det er litt vanskelig å svare på hva som er det viktigste/nyttigste jeg har lært så langt, siden jeg har en god bakgrunn med meg og det dermed for meg handler mye om å knyte alt sammen til ett. Men det mest nyttigste og garantert også viktig, som jeg ikke hadde kunnskap om fra før og ikke ville kunne ha lært meg på samme måte på egenhånd er nok kanskje undervisningen vi har i ArchiCad, som er ett enormt viktig program for butikk utvikling. Vi har også en veldig dyktig foreleser i faget.

 

Hvordan går du frem når du skal utvikle et design-prosjekt?

Jeg har alltid vært en person som analyserer og prosesserer mye i hodet mitt og dermed hoppet over det fysiske og grundige forarbeidet siden det for meg fort ligger klart i tankene og hodet mitt. På videregående leverte jeg alltid en bitteliten skisse med få stikkord og så ett ferdigprodukt og jeg klarte meg enormt bra likevel. Men jeg synes det er viktig å pushe og utvikle og utfordre seg selv, derfor har jeg denne gangen fokusert mye på å endre rutiner og starte fra scratch, jobbe meg godt igjennom steg for steg og så frem mot det endelige resultat. Selv om jeg har prestert veldig bra med mine gamle rutiner merker jeg at det bare blir enda bedre ved å respektere, prioritere og bruke hele prosessen ved ide utvikling og det å skape noe. 

Tekst fortsetter under bilde

Hvor ser du deg selv om 5 år?

Jeg har alltid vært ganske åpen for alt, man skal ikke utelukke noe før man vet hva noe er. Forskjellige retninger kan fungere ulikt på ulike steder og dermed vil jeg ikke begrense hva jeg har lyst til eller settet ett for konkret mål. Men selv om jeg har en god bakgrunn i Retail ønsker jeg at med dette studiet i sekken også at jeg kan jobbe mye mer kreativt rettet og større enn jeg har tidligere innenfor retail yrket. Retail design, styling, vindusdesign, visual merchandising, konsept/branding, utvikling og kreativitet er ekstremt gøy og givende for meg. 

 

Har du noen favoritt inspirasjonskilde?

Jeg har nok ingen favoritt inspirasjons kilde, inspirasjon er overalt. Den finnes via konkrete relaterte steder og totalt urelatert, det handler mer om å puste, være våken, ha øynene åpne og virkelig se, forstå og ta til seg det rundt seg og det man ser. Uansett om det er via data/mobil eller i fysisk form, ta tak i øyeblikket og observer. 

 

Tips til kommende studenter?

 

Mitt viktigste tips til kommende studenter er å legge arbeid i studiet, ett studie blir ingenting om du ikke selv også deltar. 

Utdrag fra oppgave for Ikea

Lyst å vite mer om Retail design?

LES MER HER!