Retail design | 1 år | 60 studiepoeng | Fagskolegrad

Retail Design er for deg som ønsker å jobbe med design, styling & interiørarkitektur i butikk for Norges største bransje!

Retail designer

Mange lurer på hva forskjellen mellom Retail Design og Interiørstudiet er. Retail Design omfatter en større del av interiør-bransjen, under studiet vil du ha et større fokus på målgruppe og hvordan man jobber med alt fra store kundegrupper til små. Fokuset ligger på butikkutvikling, men du har også muligheten til å arbeide med interiør for private kunder og offentlig sektor slik man lærer under interiørstudiet. Som Retail designer kan du jobbe med store bransjeaktører som Ikea og mindre bedrifter som skal starte butikk. Vi er i en tid nå hvor identiteten til en butikk er utrolig viktig, og derfor trengs det Retail designere i fremtiden som har spesialisert seg på å forstå kundegrupper. Ønsker du å være med på å endre butikkbransjen? Utvikle gode og unike opplevelser i butikk? Ved å studere retail design har du mulighet til å jobbe som butikkdesigner, eksponeringsdesigner, dekoratør, fotostylist eller med design for eventer. 

 

Det er viktigere enn noen gang å ha et bevisst forhold til design og opplevelse i butikk – med netthandel som stadig større konkurrent, ser butikkene behovet for mennesker som kan være med å utvikle butikk konsepter som styrker kundeforholdet og kjøpsopplevelsen. Som retail designer er du med på å utvikle nyskapende og praktisk design for varehandel. Du kan være med på å forme fremtidens kjøpsarenaer, og skape gode ringvirkninger gjennom en bred forståelse av design og kvalitet.

 

En viktig del av yrket er å mestre digitale verktøy. Du vil lære deg det digitale verktøyet ArchiCad som er brukt av arkitekter og designere. ArchiCad er en programvare hvor du tegner i 2D (plantegning) samtidig som det bygges i 3D (perspektiv).

 

I løpet av studietiden vil du gjennom praksis i bedrift få en smakebit på hvordan det er å arbeide i bransjen, og det er en super mulighet til å knytte kontakter og bruke all kunnskapen du sitter på.

Retail designer er et studie hvor du får muligheten til å være nysgjerrig og se på samfunnets handlemønster, og påvirkningskraften til design!

KUNNSKAP

På Retail Design lærer du å bruke butikken og varene som blikkfang for å få fokus og oppmerksomhet fra forbrukeren eller kunden. Retail Design handler om tett samspill med de tanker virksomheten har om produktet, og hvordan dette blir kommunisert via butikken til kunden. Som student vil du lære å utvikle visuelle uttrykksmåter, få trend- og konseptforståelse, samt få kjennskap til forbrukeradferd. Det nære samarbeidet mellom skolen og næringslivet gjør oss i stand til å oppfatte endenser og utviklingsområder i bransjen, og raskt implementere dette i utdanningen.

Studiet Retail Design er en ettårig høyere yrkesfaglig utdanning innenfor varehandelen – norges største arbeidsplass.  Utdanningen gir en teoretisk og praktisk plattform til din tilnærming til arbeidsslivet. Lærer har nær kontakt med studentene, og veiledning med fokus på faglig og kreativ utvikling vektlegges gjennom hele utdanningen.

Retail design er en kreativ og kommersiell disiplin. Det handler om strategisk design og merkevareledelse, om bygging av kommersielle salgskonsepeter på den rommelige arenaen og å bruke den fysiske butikken som markedsføringskanal. Målet er alltid å inspisere kunden til kjøp og å øke konverteringsraten ved hjelp av kommersielle designløsninger. Fagemnene innenfor Retail Design gir deg kunnskapen til å formidle virksomhetens totale konsept og identitet. Du eksponerer kommunikasjon mellom produkt og forbruker, samtidig som du gjør varene tydelige og tilgjengelige for kunden. Målet er å skape et opplevelsesunivers som skal friste forbrukerne innenfor alle medier.

Retail Design, eller Butikkutvikling, har fire hovedemner som er delt opp i forskjellige delemner, de fire hoved emnene er delt opp på følgende måte:

Techniques:

Tekniques er første fase i basiskunnskapene og delemnene vil gi deg kunnskap om teknikker som er hjelpemidler for samarbeid i grupper og visualisering av ideer og prosjekter. Delemnene er Kreative teknikker som tydeliggjør grunnleggende kreative teknikker som kan hjelpe deg videre i arbeidet med Retail Design og Teambuilding lærer deg gode samarbeidsformer med andre mennesker. I del emnet Frihåndstegning får du teknikker som raskt kan forklare dine ideer og tanker til samarbeidspartnere eller kunder. Del emnene Form, komposisjon og Fargelære er grunnleggende teknikker i hovedfaget. Vi bruker Digitale verktøy som teknikker for å få til gode presentasjoner, programmene vi bruker er blant annet Photoshop,  InDesign, Illustrator og ArchiCad.

Consumer Behaviour:

Consumer Behaviour vil gi deg kunnskap om samfunnet og menneskenes historie, nåtid og fremtid. Dette er viktige virkemidler for å arbeide strategisk innenfor faget Retail Design. Delemnene som inngår her er Stilhistorie som handler om hvordan mennesker levde og bodde i tidligere tider, Målgruppeanalyse som forklarer hvordan du kan tilrettelegge butikkinnredningen til de forskjellige menneskers ønsker og drømmer og Trendforecasting som du kan bruke som et verktøy for å finne tendenser og nye endringer i samfunnet som vil gi innvirkning på menneskene i fremtiden. Vi gjør også innsiktsstudier eller «forskning» hvor vi får innsikt i menneskers reaksjon på form og funksjon innenfor butikken, vareplasseringen eller utstillingen.

Store Design/ Butikkplanlegging

Butikkplanlegging er selvfølgelig selve hovedfaget som favner alle virkemidler innenfor hvordan et butikk-konsept, et butikklokale og butikkens varepresentasjoner skal gjøres for å tydeliggjøre en merkevareidentitet. Delemnene handler om blant annet romdisponering det vil si hvordan det fysiske roms virkning på mennesker kan skape kommersielle løsninger tilpasset til passet butikk-konseptet og brukerne, butikkplanlegging som merkevareledelse med rommet som arena. Materiallære er også vesentlig i dette emnet, her får du informasjon om forskjellige materialer og leverandører. Delemnet Belysning er også i dette emnet for lyset og belysningen er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal se og sanse varehandelens produkter. Visual Merchndising eller vareplassering vil tydeliggjøre virkemidler for hvordan varer og produkter presenteres i butikken og utstillinger på en kommersiell måte, det handler rett og slett om merkevareledelse helt ut til sluttbruker som er kunden. Fotostyling er også et del emne her og dette del emnet vil forklare deg forskjellige styling teknikker for kommersielle foto.

Brand Management

Brand Management er et viktig fag i Retail Design. Emnet vil gi deg lærdom om tydeliggjøring av en merkevare i alle ledd, men spesielt i de rommelige arenaer. Presentasjon legger vekt på hvordan du visualiserer ideer ved hjelp av kommunikasjon, praktiske og eller visuelle teknikker. Entreprenørskap er også et del emne innenfor Brand Management og her får du innblikk i hvordan du kan starte og drive et eget firma. Del emnene Magasin og Event gir deg innføring i hvordan et magasin bygges opp og hvor stort virkemiddel et Event kan være i merkevarebyggingen.

LÆRINGSUTBYTTE

Interiør består av 4 hovedemner og 18 delemner. Her kan du lese mer om innhold og delemner i hvert enkelt fag.

ArchiCad

Read More

Lise Wolden fikk jobb som Interiørarkitekt MIAF i Sentrum Bygg!

Read More

Ann Therese fikk jobb som Visual Merchandiser på Stoff & Stil!

Read More

Studentintervju – Anja Elders

Anja har studert Interiør ved SoFI og jobber nå som selvstendig næringsdrivende. … Read More

Studentintervju – Sofia Wennersten

Etter 5 år som selger på Ikea, var Sofia klar for å studere Retail Design!… Read More

Fra Siviløkonom til Interiørarkitekt på ett år!

Intervju med tidligere student Cathrine Sveholm.… Read More

Fra Industrisnekker til Retail Designer på ett år!

Sebastian forteller om et praktisk, spennende og lærerikt år som Retail Design student.… Read More

Ikea rekrutterer blant Interiør og Retail Design-studentene

Siste skoledag hadde studentene på Interiør og Retail Design igjen besøk av rekrutterere fra Ikea, som var på jakt etter nye kandidater til flere spennende stillinger! Vi tok en liten prat med rekruttererne, for å høre hva de leter etter hos en kandidat. … Read More

Butikkdesigner

Som butikkdesigner vil du arbeide med konseptutvikling og stemning og layout til nye butikker. Det kan være på hovedkontoret i store kjedebutikker eller for en innredningsprodusent, i et retail byrå eller i et reklamebyrå.

Visual Merchandiser/Eksponeringsdesigner

Alle butikker plasserer varene sine i hyller eller heng og mange har profesjonelle visual merchandisere til å gjøre denne jobben. Butikker har også ofte forskjellige utstillingspunkt inne i butikken som det er naturlig at en visual merchandiser styler. Det kan være for store kjedebutikker eller små nisje butikker. Her handler det om å jobbe med butikkkonseptet og lede merkevaren på beste måte frem i butikken. Det handler også om å gjøre kundens handleopplevelse så inspirerende og smidig som mulig.

Dekoratør

Butikkens utstillingsvinduer er butikkens egen reklameplakat. En god dekoratør kan skape oppmerksomhet ved hjelp av butikkens produkter, scenografi og en god historiefortelling. Store kjente kunstneres som Salvador Dali og Andy Warhol startet sin karriere som dekoratør. En dekoratør eller visual merchandiser kan også ta store dekor oppdrag på kjøpesenter og andre offentlige bygg.

Event

Butikker og kjøpesentre er i stadig utvikling og som en del av utviklingen handler det om å skape engasjerende opplevelser eller eventer for kunden. Som ferdig utdannet retail designer hos oss kan du også søke jobb innenfor dette feltet. det er også store muligheter for en Retail Designer i Event-byråer.

Fotostylist

En fotostylist jobber tett med fotografen i et fotoshoot (oftest for et magasin). Stylisten skaper stemningen eller tonen for den fotografiske “historien”. Fotostylistens jobb er å finne rekvisitter, belysning og farger for å lage riktig “følelse” av den redaksjonelle artikkelen.

Arbeidet til fotostylister kan ses i enhver aviskiosk, i hvert blad på omtrent hver side. I hvert shoot samarbeider fotostylisten med fotografen på forhånd for å finne en bestemt vinkling, tema, design eller konsept, og kan være med på å bestemme location, inne eller ute. Mange spesialiserer seg på et emne – for eksempel mote eller mat ,  enten du jobber for et firma eller frilans. Hvor du bor påvirker også hva slags arbeid du får.

Søknadsprosess 

Ønsker du tidlig avklaring på om du kommer inn eller ikke? Frem til 1. Desember gjør vi forhåndsopptak og vurderer søknader løpende. Søknader som kommer etter 1. Desember vurderes i samlet opptak i april. 29.april er søknadsfristen for våre ettårige og toårige studier. Du søker ved å registrere deg på vår nettside, og får deretter en epost med informasjon om opptaksprøven for studiet du har valgt.

Husk å levere komplett opptaksprøve innen fristen 29. April! Dagen etter vil vår opptakskomité gå gjennom alle innsendte søknader, og dersom du kvalifiserer blir du invitert til en spennende opptakshelg 8. – 9. Mai. Bor du langt unna og trenger tidligere svar for å kunne bestille reise? Kontakt oss på post@bildernordic.no, så gjør vi en forhåndsvurdering av din søknad!

PS: 22. April inviterer vi til opptaksprøve-kveld, for deg som trenger hjelp eller innspill til din opptaksprøve! Her er studieleder for utdanningen tilgjengelig og kan veilede deg – samtidig som du kan få svar på eventuelle spørsmål du måtte ha angående studiet.

Under opptakshelgen blir du bedre kjent med skolen og utdanningen du har valgt, før vi gjennomfører et opptaksintervju. Dette er siste ledd i opptaksprosessen, og skal sikre at vi er rett skole for deg – og at du er rett student for oss.

Alle søkere mottar svar på sin søknad per epost 11. Mai. Du vil deretter få tilsendt kontrakt og faktura for opptaksgebyr på kr 1800. Når kontrakt er signert, og opptaksgebyr betalt, er studieplassen din!

 

Om opptakshelgen

Opptakshelgen starter fredag ettermiddag, hvor vi har et spennende program for å gjøre deg kjent med skolen og utdanningen du har valgt! I løpet av kvelden vil du treffe studieleder, forelesere og tidligere studenter og få et solid bilde av hva du går gjennom i studieløpet, samt dine karrieremuligheter. Lørdagen er satt av til opptaksintervjuer. Du vil få en epost med din tid for opptakssamtale i forkant av helgen, og når du er ferdig med intervjuet er du ferdig for helgen.

 

Opptaksprøve

 

1. Kreativitet

Ta bilde av et antrekk som du har hjemme, bruk gjerne belter, skjerf, vesker og smykker som passer til. Estimert tidsbruk er ca 30 minutter. Hensikten med oppgaven er at du viser kreativitet.

 

2. Retail design

Ta bilde av en butikk som du synes er fin og beskriv hvorfor du liker den. Estimert tidsbruk er ca 30 minutter. Hensikten med oppgaven er å vise formidlingsegenskaper gjennom tekst og bilde.

 

3. Søknadsbrev

Fortell hvorfor du har lyst til å jobbe med Retail Design (ca ½ A4 side)

Hensikten med oppgaven er å reflektere rundt yrkesvalg og potensielle karrieremuligheter.

Tilbakeblikk – Retail design & Interiør

Retail design og interiør er intensive utdanninger som går over kun 1 år. Gjennom skoleåret er man gjennom mange prosjekter, bedriftsbesøk og annet gøy og fagrelevant! Det er nesten utrolig å tenke på hvor mye man får vært gjennom på kun ett kort skoleår.… Read More

Oslo Design Fair

Studentene ved Interiør & Retail Design fikk muligheten til å stille ut på Oslo Design Fair 2020.… Read More

Ikea – Studentprosjekt

Økende samfunnsmessige utfordringer gjør at behovene endrer seg. Låneutfordringer og måten å drive forretning på er i endring, noe som skaper behovet for å bo smått og smart ennå større!… Read More

Retail konseptet – Velvære

Som retail designer er du med på å utvikle nyskapende og praktisk design for varehandel.… Read More

STUDENTARBEIDER RETAIL DESIGN

Estimert arbeidsbelastning
Retail design er et heltidsstudium over ett år. En fagskoleutdanning legger opp til mye praktisk arbeid, og er derfor arbeidsintensiv. Studiet inneholder ca 300 undervisningstimer per semester, og krever egeninnsats og egenarbeid i form av oppgaveløsning, orientering i pensum og oppdatering på hva som skjer i motebransjen.

Ordinær undervisningstid er fra 08.30 – 16.00, men noen ettermiddags/kvelds-økter per semester må påberegnes for Møte med Næringen. Disse kunngjøres i timeplan ved semesterstart. Normal estimert tidsbruk på egenarbeid for et heltidsstudium er ca 600 timer i semesteret, men dette vil variere fra student til student. Det er derfor ikke lagt opp til undervisning hver dag, og de fleste uker vil du ha noen økter tilgjengelig for egenarbeid. Dette vises i timeplanen som blanke økter, men er å beregne som skoletid.

Utstyr
Som student ved SoFI – School of Fashion Industry vil du ha behov for å kunne jobbe med oppgaver også utenfor skolen. Studenter må derfor ha tilgang på egen bærbar datamaskin. Skolen har flere datarom for undervisning, som også kan benyttes utenom undervisningstid, men man må allikevel ha mulighet til å bruke egen maskin ved behov.

Datamaskinen din må ha muligheten til å kjøre store programvarer som Adobe, ArchiCad og Clo3d. Vi anbefaler derfor å skaffe deg en maskin med følgende Software:

Apple hardware:

OS: macOS Mojave eller nyere

Prosessor:  i5 / i7 eller i9 med 2 kjerner eller flere (64-bit)

RAM: 16 GB eller mere

Harddisk:  250 GB eller mere

Skjerm:  Oppløsning 1920 x 1080 eller høyere

Skjermkort:  OpenGL 3.3 kompatibelt eller bedre

Pensum
Du vil få informasjon om pensum ved skolestart.

PRAKTISK INFORMASJON

Studiestart
25. August 2021

Søknadsfrist
Forhåndsopptak: 1. Desember 2020
Ordinært opptak: 29.April 2021

Varighet
To semestre heltid.

Studieavgift
Pris per semester: kr 58.000,- (varighet to semestre)
Opptaksgebyr 1800 kr

Fakturering følger lånekassens utbetalinger.

Lånekassen
Godkjent for lån og stipend

 
Fagskole Nivå 1
NOKUT-godkjent.
60 studiepoeng.