null
RETAIL DESIGN
Ønsker du å jobbe med design, styling og interiørarkitektur i Norges største bransje? Ta en ettårig utdannelse innen Retail Design hos oss!
Søk studie

RETAIL DESIGNER

Retail Design-utdanningen hos SoFI er en direkte videreføring av den velrenomerte dekoratørutdanningen ved tidligere Idefagskolen etablert i 1990 – Dekoratør – Visual Merchandiser – Eksponeringsdesign.

Ønsker du å jobbe med design, styling og interiørarkitektur i Norges største bransje? Vil du være med på å designe og skape de beste kundeopplevelsene, engasjerende vindusutstillinger og de nyeste butikkonseptene?  Fra vareeksponering og profilering i rom, til arkitektur, produktutvikling og utstillingsdesign – som Retail Designer er du med på å utvikle fremtidens sosiale arenaer, kulturelt og kommersielt!

For å overleve i et marked med stadig større konkurranse, må fremtidens butikker ha design og opplevelse i fokus. Med en praktisk orientert utdannelse i Retail Design vil du få jobbet både fysisk og virtuelt – klar til å utfordre og forme fremtidens varehandel. 

Overalt finnes det noe som skal eksponeres eller selges, både analogt og digitalt. Med fokus på varehandel, og alt det den skaper av ringvirkninger, er dette en utdannelse med stort nedslagsfeltet og anvendelsesområde.

Brenner du for interiørarkitektur- og designbasert kommunikasjon i store og små rom, og ivrer etter å skape de gode og unike opplevelsene med både fysiske og digitale virkemidler, så er valget lett – bli Retail Designer!

Jobb i Norges største bransje!

Juleutstilling Retail Design 2017. Disney Princess – FROZEN.
Steen & strøm Department Store, Oslo Runway, Fotograf Bjørnar Øvrebø.

 

Karrieremuligheter

Butikkdesigner

Som butikkdesigner vil du arbeide med konseptutvikling og stemning og layout til nye butikker. Det kan være på hovedkontoret i store kjedebutikker eller for en innredningsprodusent, i et retail byrå eller i et reklamebyrå.

Visual Merchandiser/Eksponeringsdesigner

Alle butikker plasserer varene sine i hyller eller heng og mange har profesjonelle visual merchandisere til å gjøre denne jobben. Butikker har også ofte forskjellige utstillingspunkt inne i butikken som det er naturlig at en visual merchandiser styler. Det kan være for store kjedebutikker eller små nisje butikker. Her handler det om å jobbe med butikkkonseptet og lede merkevaren på beste måte frem i butikken. Det handler også om å gjøre kundens handleopplevelse så inspirerende og smidig som mulig.

Dekoratør

Butikkens utstillingsvinduer er butikkens egen reklameplakat. En god dekoratør kan skape oppmerksomhet ved hjelp av butikkens produkter, scenografi og en god historiefortelling. Store kjente kunstneres som Salvador Dali og Andy Warhol startet sin karriere som dekoratør. En dekoratør eller visual merchandiser kan også ta store dekor oppdrag på kjøpesenter og andre offentlige bygg.

Event

Butikker og kjøpesentre er i stadig utvikling og som en del av utviklingen handler det om å skape engasjerende opplevelser eller eventer for kunden. Som ferdig utdannet retail designer hos oss kan du også søke jobb innenfor dette feltet. det er også store muligheter for en Retail Designer i Event-byråer.

Fotostylist

En fotostylist jobber tett med fotografen i et fotoshoot (oftest for et magasin). Stylisten skaper stemningen eller tonen for den fotografiske “historien”. Fotostylistens jobb er å finne rekvisitter, belysning og farger for å lage riktig “følelse” av den redaksjonelle artikkelen.

Arbeidet til fotostylister kan ses i enhver aviskiosk, i hvert blad på omtrent hver side. I hvert shoot samarbeider fotostylisten med fotografen på forhånd for å finne en bestemt vinkling, tema, design eller konsept, og kan være med på å bestemme location, inne eller ute. Mange spesialiserer seg på et emne – for eksempel mote eller mat ,  enten du jobber for et firma eller frilans. Hvor du bor påvirker også hva slags arbeid du får.

KUNNSKAP

På Retail Design lærer du å bruke butikken og varene som blikkfang for å få fokus og oppmerksomhet fra forbrukeren eller kunden. Retail Design handler om tett samspill med de tanker virksomheten har om produktet, og hvordan dette blir kommunisert via butikken til kunden. Som student vil du lære å utvikle visuelle uttrykksmåter, få trend- og konseptforståelse, samt få kjennskap til forbrukeradferd. Det nære samarbeidet mellom skolen og næringslivet gjør oss i stand til å oppfatte endenser og utviklingsområder i bransjen, og raskt implementere dette i utdanningen.

Studiet Retail Design er en ettårig høyere yrkesfaglig utdanning innenfor varehandelen – norges største arbeidsplass.  Utdanningen gir en teoretisk og praktisk plattform til din tilnærming til arbeidsslivet. Lærer har nær kontakt med studentene, og veiledning med fokus på faglig og kreativ utvikling vektlegges gjennom hele utdanningen.

Retail design er en kreativ og kommersiell disiplin. Det handler om strategisk design og merkevareledelse, om bygging av kommersielle salgskonsepeter på den rommelige arenaen og å bruke den fysiske butikken som markedsføringskanal. Målet er alltid å inspisere kunden til kjøp og å øke konverteringsraten ved hjelp av kommersielle designløsninger. Fagemnene innenfor Retail Design gir deg kunnskapen til å formidle virksomhetens totale konsept og identitet. Du eksponerer kommunikasjon mellom produkt og forbruker, samtidig som du gjør varene tydelige og tilgjengelige for kunden. Målet er å skape et opplevelsesunivers som skal friste forbrukerne innenfor alle medier.

Retail Design, eller Butikkutvikling, har fire hovedemner som er delt opp i forskjellige delemner, de fire hoved emnene er delt opp på følgende måte:

Techniques:

Tekniques er første fase i basiskunnskapene og delemnene vil gi deg kunnskap om teknikker som er hjelpemidler for samarbeid i grupper og visualisering av ideer og prosjekter. Delemnene er Kreative teknikker som tydeliggjør grunnleggende kreative teknikker som kan hjelpe deg videre i arbeidet med Retail Design og Teambuilding lærer deg gode samarbeidsformer med andre mennesker. I del emnet Frihåndstegning får du teknikker som raskt kan forklare dine ideer og tanker til samarbeidspartnere eller kunder. Del emnene Form, komposisjon og Fargelære er grunnleggende teknikker i hovedfaget. Vi bruker Digitale verktøy som teknikker for å få til gode presentasjoner, programmene vi bruker er blant annet Photoshop,  InDesign, Illustrator og ArchiCad.

Consumer Behaviour:

Consumer Behaviour vil gi deg kunnskap om samfunnet og menneskenes historie, nåtid og fremtid. Dette er viktige virkemidler for å arbeide strategisk innenfor faget Retail Design. Delemnene som inngår her er Stilhistorie som handler om hvordan mennesker levde og bodde i tidligere tider, Målgruppeanalyse som forklarer hvordan du kan tilrettelegge butikkinnredningen til de forskjellige menneskers ønsker og drømmer og Trendforecasting som du kan bruke som et verktøy for å finne tendenser og nye endringer i samfunnet som vil gi innvirkning på menneskene i fremtiden. Vi gjør også innsiktsstudier eller «forskning» hvor vi får innsikt i menneskers reaksjon på form og funksjon innenfor butikken, vareplasseringen eller utstillingen.

Store Design/ Butikkplanlegging

Butikkplanlegging er selvfølgelig selve hovedfaget som favner alle virkemidler innenfor hvordan et butikk-konsept, et butikklokale og butikkens varepresentasjoner skal gjøres for å tydeliggjøre en merkevareidentitet. Delemnene handler om blant annet romdisponering det vil si hvordan det fysiske roms virkning på mennesker kan skape kommersielle løsninger tilpasset til passet butikk-konseptet og brukerne, butikkplanlegging som merkevareledelse med rommet som arena. Materiallære er også vesentlig i dette emnet, her får du informasjon om forskjellige materialer og leverandører. Delemnet Belysning er også i dette emnet for lyset og belysningen er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal se og sanse varehandelens produkter. Visual Merchndising eller vareplassering vil tydeliggjøre virkemidler for hvordan varer og produkter presenteres i butikken og utstillinger på en kommersiell måte, det handler rett og slett om merkevareledelse helt ut til sluttbruker som er kunden. Fotostyling er også et del emne her og dette del emnet vil forklare deg forskjellige styling teknikker for kommersielle foto.

Brand Management

Brand Management er et viktig fag i Retail Design. Emnet vil gi deg lærdom om tydeliggjøring av en merkevare i alle ledd, men spesielt i de rommelige arenaer. Presentasjon legger vekt på hvordan du visualiserer ideer ved hjelp av kommunikasjon, praktiske og eller visuelle teknikker. Entreprenørskap er også et del emne innenfor Brand Management og her får du innblikk i hvordan du kan starte og drive et eget firma. Del emnene Magasin og Event gir deg innføring i hvordan et magasin bygges opp og hvor stort virkemiddel et Event kan være i merkevarebyggingen.

Interiør består av 4 hovedemner og 18 delemner. Her kan du lese mer om innhold og delemner i hvert enkelt fag.

STUDENTARBEIDER RETAIL DESIGN

SoFI opererer med løpende opptak – det betyr at du kan sikre din studieplass allerede i dag! Registrer deg elektronisk via søknadsknappen på denne siden. Da vil du motta en epost med informasjon om hvordan man laster opp kopier av vitnemål eller siste terminkarakter du har hatt, samt eventuelle attester. Disse legges i din personlige mappe.

Dersom du blir vurdert som godkjent for opptak vil du motta en studiekontrakt i posten sammen med faktura for innbetaling av registreringsavgift. Betalt registreringsavgift og retur av signert studiekontrakt fullfører opptaket som student ved SoFI.

Forbehold
Ved for få studenter forbeholder vi oss retten til å kansellere. Du vil bli informert om dette senest en uke før oppstart. Søkere som velger å ikke benytte seg av sin studieplass vil ikke få registreringsavgiften refundert. Avmeldingen må være skriftlig og signert/addressert fra studenten personlig.

Studieavgift
Spesifisering av studieavgiften finner du under praktisk informasjon.Studieavgiften betales i åtte avdrag, fire i det første semestret og fire i det andre.

Studiefinansiering
Stipend og lån i Lånekassen ytes etter bestemte regler. Du kan søke om lån og stipend etter at du er blitt opptatt ved skolen. Søknad om lån og stipend fra Lånekassen finnes på www.lanekassen.no

Nærmere opplysninger om rett til studielån og stipend kan fås ved henvendelse til:
Lånekassen
Postboks 430 Alnabru 0614 Oslo
Kundetelefon : +47 22 70 03 00 www.lanekassen.no

Fremmøte på skolen
I opptaksbrevet får du beskjed om tid og sted for oppmøte. Studenter som er forhindret fra å møte til oppstart, må gi beskjed om dette til skolen. Mottar ikke skolen slik beskjed, forbeholder skolen seg retten til å gi plassen til søkere på venteliste.

Praktisk utdanning på dag
SoFI er en fagskole som tilbyr yrkesrettede utdanninger. Vårt hovedfokus er å videreutvikle og tilpasse dagens og morgendagens utdanningstilbud slik at arbeidslivets krav tilfredsstilles. SoFI tilbyr utdanninger på heltid, deltid og på nett.

PRAKTISK INFORMASJON

Studiestart
4 September 2019 (heltid)

Søknadsfrist
Løpende opptak frem til studiestart.

Varighet
To semestre heltid.

Studieavgift
Pris per semester: kr 58.000,- (varighet to semestre)
Opptaksgebyr 1800 kr

Fakturering følger lånekassens utbetalinger.

Lånekassen
Godkjent for lån og stipend

 
Fagskole Nivå 1
NOKUT-godkjent.
60 studiepoeng.