Presentasjon Forskning eller studier om mennesker, målgrupper og fremtiden gir deg innsikt i form og funksjon i faget Interiørdesign i nåtid og fremtid. KUNDEKODEN Hvorfor får studenter i oppdrag å kræsje inn i kunder på IKEA? For å knekke kundekoden. Hva får kunden til å handle – eller ikke? Butikker er under større press enn noen gang. Sterk konkurranse kommer blant annet fra nettbutikker og det blir en kamp om oppmerksomhet. Så hvilke «triks» kan hjelpe for å fange kundens oppmerksomhet, få gjenbesøk og sørge for at kunden legger igjen penger? Det er en velkjent sannhet at tiden en kunde bruker i butikken avhenger av hvor vel kunden føler seg der. Jo lenger en kan holde kunden i butikken, jo større er sannsynligheten for kjøp. Her kommer Retail- og Interiørdesignere inn i bildet. Butikkens fremtoning skal ikke være tilfeldig. Det blir nemlig dyrt å la humla suse. I 7 dager observerte studentene ved Retail Design og Interiørdesign kunder på IKEA. Oppdraget var å lage en forskningsrapport. Det ble observert hvordan kunden oppførte seg, og hvor de valgte og bevege seg i forhold til «focale punkt» (blikkfang). Penn og papir ble flittig benyttet. I enkelte soner ble det også gjort direkte intervjuer med kunder. Her kan du se noen forskningsrapporter laget av studenter på Interiørdesign og Retail Design. FAGLIG INNHOLD – RETAIL DESIGN MAGASIN Skolen, med studentene i fokus, gir markedet et magasin om utdanningens innhold og presentasjon av studentenes arbeider. Dette magasinet er studentdrevet og her få du kunnskap om merkevareidentitet og merkevareledelse…. FOTOSTYLING En fotostylist jobber tett med fotografen i et fotoshoot (oftest for et magasin). Stylisten skaper stemningen eller tonen for den fotografiske “historien”. Fotostylistens jobb er å… VISUAL MERCHANDISING Alle butikker plasserer varene sine i hyller eller heng og mange har profesjonelle visual merchandisere til å gjøre denne jobben….. BELYSNING Lyset og belysningen er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal se og sanse varehandelens produkter….. MATERIALLÆRE Retail Designere må ha kunnskap om produkter og materialer en kan bruke på et prosjekt. Du må også ha kunnskap om ressurser som er tilgjengelige for å å lære mer om produkter og materialer som du kan bruke..… BUTIKKPLANLEGGING Butikkplanlegging og konseptarbeid utføres med bakgrunn i kommunikasjon og salgsfremmende tiltak med kunden og produktene i fokus. Butikkplanlegging er merkevareledelse med rommet som arena..… FORSKNING Forskning eller studier om mennesker, målgrupper og fremtiden gir deg innsikt i form og funksjon i faget Interiørdesign i nåtid og fremtid.… TREND FORCASTING Trend forecasting går ut på å kartlegge kommende trender i et bredt landskap av sektorer, som blant annet teknologi, økonomi, design, interiør, sport, og psykologi….. STILHISTORIE Stilhistorie gir innsikt i hvordan mennesker levde og bodde tidligere. Denne kunnskapen benyttes for å forstå nåtid og fremtid, samt for å kunne lage scenografiske etterligninger..… DIGITALE VERKTØY Digitale verktøy anvendes som tekniske hjelpemidler for å gi deg tilnærming til næringslivet, samt gjøre deg i stand til å forklare og presentere gode løsninger innen Retail Design..… FORM OG KOMPOSISJON Form og Komposisjon gir innføring i begreper og metoder innen layout, design og komposisjon. Komposisjon handler om å sette sammen ulike elementer til en ønsket helhet slik at den fremstår som enhetlig, ordnet og relevant.… FRIHÅNDSTEGNING Du vil lære teknikker for frihåndstegning og være i stand til å tegne både detaljer, perspektiv og raske skisser. Vi skal videre kunne.… TEAMBUILDING Teambuilding, også kalt Lagbygging, er et samlingsbegrep for ulike typer aktiviteter som brukes til å styrke sosiale relasjoner og definere roller i lag, ofte med samarbeidsprosjekter.… KREATIVITET - TECHNIQUES På SoFI – School of Fashion Industry undervises det i Kreative Teknikker. Emnet gir deg lære om teknikker som trigger og yngler kreative ideer.… FARGELÆRE Fargelære gir deg kunnskap om farger og hvordan farger oppleves. Emnet gir et generelt teoretisk rammeverk og forståelse for de forskjellige egenskapene til fargene.… EVENT/UTSTILLING Hver vår har skolen en utstilling laget av studentene og med studentenes arbeider i fokus. Næringslivet inviteres, og studenten må bygge sin egen merkevareidentitet i presentasjon av utstillingen og sine arbeider.… ENTREPRENØRSKAP Entreprenørskap skal gi deg innsikt i drift av kommersielle bedrifter og hvordan du selv kan starte ditt eget firma og etablere din egen merkevare.…