Oslo Runway er ferdig for denne sesongen – les videre for å få en innsikt i Norges viktigste mote event.

Oslo Runway markerte sin avslutning av denne sesongens motefremvisninger med Bik Bok Runway Award – der prisen gikk til HAiKw/ med designerne Harald Lunde Helgesen og Ida Falck Øyen.

I tillegg til å være iøynefallende har denne sesongen av Oslo Runway vært sterkt preget av både kreativitet og feminisme – der både nye og etablerte aktører har bidratt til å inspirere et voksende mote Norge og tatt et standpunkt for kvinners rolle i samfunnet.

Denne sesongen har arrangøren igjen benyttet seg av de mest fortryllende lokalene som Oslo har å by på. Dette har bidratt til å gjøre hver motevisning unik, der motehusene har fått sjansen til å sette sine kreative preg på lokalene for å skape en rik og helhetlig fremvisning av deres kolleksjon. Lokaler som Prindsens Hage, Ekebergparken, Oslo Ladegård og selveste Promenaden midt i Oslo sentrum har opptrådt som sentrale motearenaer de siste dagene.

CALA JADE

Cala Jade var blant det første motehuset til å utnytte en av Oslos mest spektakulære lokaler. Visningen holdt til i Ekebergparken ved Vannspeilet, der modeller hadde blitt plassert rundt i området utstyrt med produktene fra den nye kolleksjonen. Det var en statisk fremvisning der tilskuerne selv kunne ta sin tid til å observere produktene som hadde blitt stilt frem. Vesker i lyse jord- og lillatoner, samt mørke blåtoner så ut til å prege kolleksjonen. Samtidig var mye av tilbehøret utstyrt med tykke remmer og lenker for å skape balanse mot de ellers nette formene og fargene.

IBEN

I Prindsens Hage hadde IBEN sin fremvisning av deres nye kolleksjon. Prindsens Hage er en avslappende og urban bakgårdshage midt i hjertet av Oslo. Det er en røff oase der man kunne tenke seg å se besøkende kledd med nettopp IBEN ved en hverdagslig anledning – og derfor et opplagt lokale for å vise frem den nye kolleksjonen. Denne sesongens utvalg bestod for det meste av basisplagg i kaki, hvitt, blått og oransje som reflekterte både en avslappet og røff stil. På mange av antrekkene stod mottoet ”Remember I’m the strongest girl in the world” – et Pippi Langstrømpe inspirert preg for å styrke det feministiske budskapet ved kolleksjonen.

MOIRÉ

Onsdag klokken 11 var det Moiré sin tur til å imponere den moteinspirerte mengden. Moiré ble grunnlagt i 2016 av Charlotte Fische og Linn Brevik-Ribero – og i fjor var de finalister i Bik Bok Runway Award. De har i ettertid fått mye oppmerksomhet rundt deres minimalistiske og maksimalistiske motsetninger – sammen med deres fokus på femininitet og små detaljer. Noen av de som har sett frem til den nye kolleksjonen er Costume-redaktør Kine B. Hartz og MinMote-leder Elise Alexandra Gulbrandsen – som var begge spente på hva Moiré hadde å vise under denne sesongen av Oslo Runway.

Visningen tok sted ved Bankplassen i et lokalet som flere motehus hadde benyttet seg av denne uken. Rommet var stilrent og minimalistisk til tross for flotte utgraveringer og detaljer på både tak og vegger. Det ble fort fult – og etter kort stund kom lyden av bassen fra høyttalerne – og modellene kom ut. Kolleksjonen bar gjenkjennelige preg av feminisme, minimalisme og store detaljer – og lyse toner regjerte på catwalken. Store rektangulære denimjakker, tykke striper og oversized overdeler var det som fikk mest oppmerksomhet – sammen med to feminine mørkerøde kjoler som skapte kontrast fra resten av kolleksjonen.

PIA TJELTA

Nedre Slottsgate på Promenaden var lokalet der Pia Tjelta skulle ha sin første visning under Oslo Runway – og det ble gjort om til et kjempe show! Plassen var full av både moteinteresserte tilskuere og nysgjerrige forbipasserende der alle undres hva som ville skje. Musikk ble spilt av fra høyttalerne og en grønn lastebil fult av planter begynte å kjøre bortover catwalken med både live band og artisten Silya som en del av lasten. Da de hadde kommet til enden av catwalken kom det en veteranbuss, der modellene kom ut kledd med kjoler fra kolleksjonen. De bar på skilt med feministiske utsagn, og etter dem kom flere jenter av alle aldere ikledd lyse kjoler av blonder, volanger, og rysjer som markerte den romantiske stemningen ved kolleksjonen.

Romantiske gjengangere

Denne sesongen ser det ut til at det er romantikk og frihet som regjerer. Sammen med Pia Tjelta ser vi at også motehus som ByTiMo, Christine Hammel og Line of Oslo har latt seg inspirere av den lyse paletten og de feminine silhuettene. Line of Oslo har forsåvidt en bredere palett enn de nevnte motehusene, og har valgt å legge mer fokus på ett hverdagslig utrykk. Ellers er det lange kjoler, blonder, overdimensjonerte kåper og gensere som tillater et fritt og luftig utrykk – en gjenganger for disse motehusene denne sesongen.

Dristighet og dominans

Motehus som Epilogue, Michael Olestad og Anne Karine Thorbjørnsen tok en annen fremgangsmåte og benyttet seg av flere røffe og modige utrykk. Epilogue viser til inspirasjon fra barokken med sterke linjer og en dristigere fargepalett –  og det er tydelig at kolleksjonen er med på å fremme styrke og selvsikkerhet. Michael Olestad benyttet seg av flere feminine silhuetter på likhet med Epilogue, men hadde også mer fokus på en hverdagslig og avslappet stil med en lysere palett. Hos Anne Karine Thorbjørnsen var det store silhuetter, draperinger og overdrevne proporsjoner som regjerte på catwalken – men hos alle tre motehusene var det en ting som utmerket seg som et likhetstrekk; deres fokus på dristighet og feminin dominans.