null

Foto hentet fra www.oslorunway.no

Tekst Stine Ravneberget

Trenger vi egentlig en norsk moteuke?

De siste sesongenes moteuker vitner om nyere tider. Mens noen merker velger å droppe catwalken til fordel for kampanjebilder eller filmer, har andre valgt å droppe rene dame- og herrevisninger, og heller smeltet dem sammen til én visning. Deriblant kjente motehus som Gucci, Celine, Burberry, Tom Ford og Vivienne Westwood.

 

I Skandinavia har vi lenge hatt både en svensk, dansk og norsk moteuke. Det er ingen hemmelighet at den norske moteuken, Oslo Fashion Week i regi av Pål Vassbotten, fikk mye pepper i sin tid for å være litt for kjendisfiksert. I 2014 var det kroken på døra for den norske moteuken, men året etter kom Oslo Runway, Norges nye moteuke på banen.

 

– Vi så at den norske moteindustrien savnet et samlingspunkt og en plattform for å vise frem vår bransje til nasjonalt og internasjonalt media, sier Ditte Kristensen.

 

Oslo Runway med Kristensen og This Is PR i spissen ble arrangert i syv sesonger, og forventingene var skyhøye hver gang til hvilke locations visningene ville ha. Første runde av moteuken gikk av stabelen i Operaen i Oslo, og siden har man vært innom både Sentralen som tidligere fungerte som den gamle Sparebanken i Oslo, Norges Banks tidligere hovedkontor på Bankplassen og Munchmuseet, i tillegg til en rekke andre spennende lokasjoner.

 

Blant merkene som har vist under Oslo Runway er Cathrine Hammel, byTimo, Cala Jade, Epilogue, FWSS, Holzweiler, Line of Oslo, Moiré, Pia Tjelta, Michael Olestad og Veronica B. Vallenes. Moteuken fikk omtale i internasjonal presse som italienske og amerikanske Vogue, Highsnobiety, Hypebae, Refinery29, britiske ELLE og W Magazine.

 

Det kom overraskende på da SS19-sesongen i vinter ble avlyst. Oslo Runway ønsket ifølge en pressemelding «å ta en pause og bruke tiden fremover mot august til å finne en visningsplattformsmodell som er fremtidsrettet og mest mulig verdiskapende for den norske motenæringen».

 

Også Fashion Week Stockholm valgte å sette arrangementet på pause.

 

Tekst fortsetter under bilde

– Viktig med en plattform som samler industrien, sier Oslo Runway-sjef, Ditte Kristensen

Foto hentet fra www.oslorunway.no

HAik/w, Cathrine Hammel, Michael Olestad, Merilin Kolk

Norsk moteuke

 

Så trenger vi egentlig en egen norsk moteuke?

 

– Jeg mener det er utrolig viktig for den norske motebransjen å ha arrangementer hvor industrien møtes hver sesong. Det er med på å skape interesse, bygge nettverk og samle bransjen. Hvis eksempelvis norsk musikk ikke hadde hatt by:Larm eller Øya-festivalen, da tror jeg ikke vi hadde sett så utrolig mye bra norsk musikk vokse i utlandet og på hjemmemarkedet, samt nye talenter komme frem, sier Ditte Kristensen.

 

– Det er viktig med en plattform som samler industrien via forskjellige aktiviteter i løpet av et år. Det er ingen tvil uansett hvilken industri eller bransje man jobber i. Samlet står man sterkere i vårt samfunn i dag.

 

Hun mener at behovet for en moteuke fremdeles finnes, men at selve utformingen har forandret seg. I likhet med tiden forandres også industrien, og her må man følge med.

 

Flere mener at en felles moteuke i København hvor både norske og svenske merker også viser er en mulighet for fremtiden. Norske Holzweiler har allerede vist flere sesonger i den danske hovedstaden.

 

– Dette er et spørsmål som har vært oppe til debatt i flere år. Det er noe som plattformene også har snakket om seg imellom, men man har aldri kommet frem til en løsning. Det er ikke enkelt å slå sammen alle tre landene under én plattform. Det er flere synspunkter rundt oppmerksomheten og økonomien en moteuke skaper for en vertsby, samt samholdet i en industri i hvert enkelt land, sier Kristensen og fortsetter;

 

– Derimot tar jeg alltid utgangspunkt i designernes muligheter og ønsker. Med en samlet visningsplattform vil det automatisk være flere om oppmerksomheten, og det vil kreve større styrke økonomisk for merkene som kommer fra de to landene som ikke er vertsnasjon.

 

Er mote og kunst fremtiden?

 

I høst gikk Fushion, Norges nye mote- og kunstfestivalen av stabelen i Oslo. Denne erstattet sesongens Oslo Runway, og er et samarbeid mellom Collective Oslo Fashion Art Festival og Oslo Runway.

 

Kjente aktører som Cathrine Hammel, Michael Olestad, Anne Karine Thorbjørnsen, ESP og Moiré viste frem sine kolleksjoner i ulike formater, og utenfor Steen & Strøm var det motevisning stylet av den anerkjente stylisten og Norgesvennen Yael Quint. Likevel var det en noe lunken mottakelse og blandede tilbakemeldinger fra pressen.

 

Hva skjer med Fushion?

 

– Gjennom Fushion i august testet vi flere muligheter slik at vi best mulig kan utforme den arenaen til å bli den beste plattformen til å nå direkte ut til forbrukerne gjennom fokus på krysningen mellom mote, kunst og kultur. Det arbeides nå med utformingen av Fushion i 2020, og vi ser frem til å dele våre tanker om fremtiden i desember, avslutter Kristensen.