Motekonsulent | Halvt år heltid | 30 studiepoeng

Motekonsulent studiet er for deg som ønsker å få en innføring i moteindustrien. Du vil få kompetanse til å jobbe med styling innenfor mote og livsstil, med produkt og innkjøp, eller som assistent i pr-byrå og agentur etter endt utdanning.

Motekonsulent

Kombinasjonen av kreative fag og forretningsfag vil gi deg en helhetlig forståelse av moteindustrien. Du vil få en innføring i alt fra motehistorie, stil og trender til bedriftsøkonomi og juridiske emner. Dette gir deg brikkene du trenger for å enten studere videre, eller gå rett ut i relevant jobb.
Gjennom studietiden utvikler du en portefølje som skal fungere som et verktøy du kan ha med deg når du starter jobbsøking. I løpet av din studietid vil du knytte verdifulle kontakter gjennom møter med næringen, og alle forelesere jobber aktivt innenfor industrien.

 

Vil du være med å planlegge og style en fotoshoot i studio? Vil du lære mer om tekstiler og farger, og kunne forutse kommende trender? Ønsker du å jobbe med produkt og innkjøp, eller markedsføring innenfor motebransjen? Da er dette studiet for deg.

 

Gjennomføring

 

Utdanningen kan tas over ett semester heltid. Studiet inneholder rundt 300 undervisningstimer med kreative og merkantile fag. I tillegg til undervisning er det beregnet 600 timer med egenarbeid i form av oppgaveløsning og pensumlitteratur. Etter fullført utdanning vil du ha ferdighetene og kunnskapen for å kunne løse virkelige arbeidsoppgaver og utfordringer.

LÆRINGSUTBYTTE

Firedelt fagtilbud

Grunnleggende forståelse for både kreative og merkantile fagretninger er viktig for motekonsulenten som vil jobbe i skjæringspunktet mellom det kreative og det kommersielle. For å sikre arbeidsmarkedet solid tverrfaglig kompetanse er utdannelsen delt inn i et firedelt fagtilbud: 

Teori

I denne modulen fokuseres det på eldre og nyere motehistorie, og de toneangivende designerne og motehusene som har vært med å forme den. Trend og samfunn tar for seg de samfunnsmessige forholdene som påvirker hvordan trender skapes og endres. I produktkunnskap får du en innføring i tekstillære – fremstilling og innhold samt brukervennlighet.

Merkantil

I denne modulen får du innføring i merkantile emner som bedriftsøkonomi, juss og prinsipper i markedskommunikasjon. Dette er verdifulle grunnelementer å ta med seg videre både innen moteindustrien spesifikt og i arbeidsmarkedet generelt.

Kreativ

I den kreative modulen lærer du om stylistens ulike innfallsvinkler til både motestyling og personlig styling. Senere får du prøve ut teorien i praksis gjennom en egenprodusert photoshoot. Fargelære gir kunnskap om farger og deres egenskaper, mens porteføljearbeidet samler emnene moodboard, research, moteillustrasjon og eksponeringsdesign.

Møte med næringen

Den beste måten å bli kjent med industrien på er å møte den. Derfor inviterer vi relevante aktører fra motebransjen for å holde foredrag. Dette inkluderer alt fra designere i både små og store bedrifter, innkjøpere og personlige shoppere, journalister, markedsførere og agenter. Disse møtene bidrar til at du får et realistisk bilde av de ulike arbeidsoppgavene i næringen.

Læringsutbytte beskrivelsene er i tråd med NKRs definisjon av Fagskole 1 (30 fagskolepoeng). Studenten skal utvikle tro på egne erfaringer og utfordres til å bli selvstendige «arbeidstakere» samtidig som de kan jobbe godt i et team. Utdanningene fokuserer på at studentene skal oppnå en solid trygghet rundt sine tekniske og håndverksmessige ferdigheter i møte med en moteindustri i vekst.

Kunnskaper

  • Har kunnskap om moterelatert fagterminologi på norsk og engelsk
  • Har kunnskap om de viktigste institusjonene og aktørene i motebransjen og samhandlingenmellom disse
  • Har kunnskap om bransjerelevante digitale plattformer og sosiale medier og deres bruksområder
  • Har innsikt i markedsføringsloven, opphavsrett, regler for annonsering og «Vær Varsom»-plakaten
  • Har kunnskap om hvordan mote kommuniseres i dag og i et historisk perspektiv
  • Har kunnskap om betydningen av kundeforståelse og hvem som er mottaker
  • Kan oppdatere seg på nye fremgangsmåter i kommunikasjon av mote
  • Forstår hvordan kontinuitet mellom kommunikasjon på digitale flater og i fysiske rom skaper merverdi for moteaktøren.

Ferdigheter 

  • Kan anvende relevante digitale plattformer, sosiale medier og fysiske rom til å presentere moteprodukter
  • Kan finne relevant informasjon for å skape eller underbygge en moterelatert historieKan kommunisere en moterelatert historie gjennom visuelle, materielle og skrevne virkemidler,som tekst, bilde og produktplassering
  • Kan kommunisere en merkevare til ulike målgrupper i ulike medier og i fysiske rom
  • Kan søke etter og utveksle informasjon med andre aktører i motebransjenKan kartlegge en butikk/merkevares kommunikasjonsbehov og finne best mulige løsningerdigitalt og i det fysiske rom
  • Kan utvikle innhold for visuell og materiell kommunikasjon på digitale flater og fysiske rom imotesegmentet

Generell kompetanse 

  • Har forståelse for motebransjens yrkes- og bransjeetiske prinsipper innenfor moterelatert kommunikasjon på digitale flater og i fysiske rom
  • Har forståelse for sammenhengen i visuelt utrykk fra Visual Merchandising til tilhørende markedsførings- og PR-aktiviteter på digitale flater og i sosiale medier
  • Har utviklet en etisk og profesjonell holdning til yrkesutøvelsen og bransjen
  • Har kommunikative og sosiale ferdigheter
  • Kan bygge relasjoner med bransjekollegaer og kunder
  • Kan bygge relasjoner med organisasjoner og nettverk innenfor motebransjen samt delta i nettverk utenfor egen bedrift

EKSAMEN OG VURDERINGSFORMER
I studiet Motekommunikasjon vil du bli testet både teoretisk og praktisk. Det vil være tre obligatoriske innleveringer (hjemmeeksamen) og to flervalgseksamener. Kandidaten vil bli testet i alle 4 fag på slutten av semesteret.

Motekonsulent består av en rekke ulike fag som gir deg innføring i de forskjellige sektorene innenfor moteindustrien. Her kan du lese mer om innholdet i hvert enkelt fag.

Intervju med Christina Ledang

Read More

Karrieremuligheter

Etter endt utdanning kan du jobbe innenfor butikk, retail og Visual Merchandising, som PR-, agentur- eller showroomassistent, ansvarlig for digitale-/sosiale medier eller kommuniksjonsassistent. Du kan også jobbe som stylist, og for magasiner! Motebransjen har mange forskjellige roller, og denne utdanningen vil gi deg nok innsikt til å kunne arbeide innenfor de fleste feltene av bransjen

Søknadsprosess for halvårige studier og nettutdanninger
For halvårige studier og nettutdanninger kjører vi løpende opptak. Dette betyr at søkere vurderes i den rekkefølgen de kommer inn, og du vil få svar på din søknad i løpet av 1 uke etter levering av komplett opptaksprøve.

Du søker ved å registrere deg på våre nettsider. Deretter vil du motta en automatisk epost med instruksjoner om hvordan du fullfører opptaksprosessen. Du vil bli bedt om å levere vitnemål eller dokumentasjon på realkompetanse, samt en opptaksprøve, som du kan lese mer om under hvert enkelt studie.

Når du har lastet opp komplett søknad vil du få svar på epost fra vår opptakskomité i løpet av 1 uke. Deretter vil du få tilsendt kontrakt og faktura for opptaksgebyr på kr 1800. Når kontrakt er signert, og opptaksgebyr betalt, er studieplassen din!

Opptaksprøve

Oppgave 1 – Lag et moodboard
Moodboard er et visuelt hjelpemiddel som viser inspirasjon gjennom et utvalg av bilder, materialer, farger, mønster og annet. I denne oppgaven ønsker vi å se hva som inspirerer deg gjennom et moodboard..Her er alt lov, det er du som bestemmer hva som inspirerer deg. Du kan lage moodboardet både digitalt eller med saks og lim.

Oppgave 2 – Søknadsbrev
Vi ønsker å bli bedre kjent med deg! Fortell oss hvem du er, hvordan din moteinteresse startet og hvorfor du ønsker å studere Moteindustri/design. Skriv ca. en halv – 1 A4 side.

PRAKTISK INFORMASJON

Studiestart
28. Januar 2020

25. August 2020

 

Søknadsfrist
Rullerende opptak frem til studiestart

 

Varighet
Ett semester heltid.

 

Studieavgift
58.000 kr
Opptaksgebyr 1800 kr

Fakturering følger lånekassens utbetalinger.

 

Lånekassen
Godkjent for lån og stipend

 
Fagskole Nivå 1
NOKUT-godkjent.
30 studiepoeng.

Foto Silje Gulbrandsen