Moteindustri | En toårig fagskoleutdanning

Unikt og fremtidsrettet studie som kvalifiserer til fire ulike hovedretninger innenfor moteindustrien; Produksjon & Produkt, Styling, Mote & Markedsføring samt Motejournalistikk & PR.

Moteindustri

Med en utdannelse i Moteindustri står du godt rustet til å delta i utformingen av en bransje i stadig utvikling. I løpet av studiets to år tilegner du deg breddekunnskap gjennom både kreative og merkantile tilnærminger. Sentralt i utdanningen står oppbyggingen av en portefølje som samler arbeidene dine.  Etter endt utdanning er porteføljen et verdifullt redskap i jobbsøkerprosessen. Aktuelle områder å søke jobb er innenfor produksjon og produktutvikling, innkjøp, motejournalistikk og PR samt styling innenfor ulike arenaer.

Fire studiemoduler

Moteindustri er et unikt utdanningstilbud i Norge. Målsettingen til SoFI er å tilby studentene en fremtidsrettet utdanning som kvalifiserer til fire ulike hovedretninger innenfor moteindustrien.
Studiet består av fire studiemoduler: Produksjon & Produkt, Styling, Mote & Markedsføring samt Motejournalistikk & PR. Kunnskap og ferdigheter oppnådd innenfor én av studiemodulene har overføringsverdi til de andre modulene.Du tilegner deg tverrfaglig og bred kunnskap innenfor både kreative og merkantile fagområder.

Portefølje

Sentralt i utdanningen står oppbyggingen av egen portefølje.  Dette er det viktigste verktøyet etter endt utdanning. I første studieår vektes de ulike porteføljemodulene likt. Andre studieår velger du selv en av studiemodulene å fokusere porteføljen på. Slik rustes du til både å bli en allsidig bidragsyter samt ha spisskompetanse på et utvalgt område.

Praksis

I fjerde semester er det en verdifull praksisperiode på sju uker hos relevante bedrifter. Praksisplassen introduserer deg for bransjen og gir mulighet for å anvende kunnskapen din i en profesjonell kontekst. Utplassering i bransjen muliggjør også møter med verdifulle kontakter som du tar med deg videre.

På toårig Moteindustri tilegner du deg god tverrfaglig kunnskap i fire ulike fordypningsområder: Produksjon & produkt, Mote & Markedsføring, Motejournalistikk & PR samt Styling. Slik får du kjennskap til både den kreative og merkantile delen av industrien og opparbeider en forståelse for hvordan og hvorfor disse henger sammen.
Med utgangspunkt i et teoretisk rammeverk blir du gjennom praktiske oppgaver trygg i tekst og markedsføring, juridiske emner og produksjon samt stylingens mange stiluttrykk. Porteføljearbeid samler trådene og gir plass til fordypning. 

Moteindustri består av en rekke ulike fag som gir deg innføring i de forskjellige sektorene innenfor moteindustrien. Her kan du lese mer om innholdet i hvert enkelt fag. Om du gjennomfører denne toårige utdanningen kvalifiserer du til å gå opp til 3 år Bachelor ved University of South Wales .

Moteindustri er delt inn i fire studiemoduler, samt støttefag:

Produksjon & produkt

Tekstilers ulike kvaliteter og tekniske egenskaper samt miljømessige konsekvenser av dette er tema som tas opp i tekstillære. I produksjon og verdikjede fokuseres det på veien fra idé til ferdig produkt. Men, også om internasjonale avtaler og rammeverk, sosiale og etiske problemstillinger i en stadig mer globalisert tekstilindustri.

Bedriftsøkonomi

I bedriftsøkonomi lærer du om de bedriftsøkonomiske forholdene rundt produksjon og produksjonsprosesser.… Read More

Produksjon & verdikjede

I dette emnet lærer du om den industrielle delen av produktet fra idéplan frem til ferdig produkt. Du får kjennskap til hvordan leverandørkjeder innenfor tekstil og mote er bygd opp, hva som kjennetegner dem og hvordan du kommuniserer krav til produsenter på en kompetent, effektiv og profesjonell måte.… Read More

Produktkunnskap

I Produktkunnskap får du innføring i tekstillære, hvordan kvalitets-sjekke produkter samt deres brukervennlighet for kunden.… Read More

Produktutvalg & innkjøp

I dette faget lærer du alle aspektene ved å være innkjøper innenfor det hurtig foranderlige motesegmentet. Dette inkluderer budsjettering, innkjøpsarenaer, kalkyleutregninger og samfunnsansvar tilknyttet innkjøp.… Read More

Tekstillære

I dette faget du får innsikt i den industrielle produksjonen av tekstiler fra fiberstadiet frem til ferdig stoff. Sentralt står hvordan ulike industrielle prosesser tilfører tekstiler særskilte egenskaper – estetisk, kvalitetsmessig, teknisk og miljømessig.… Read More

Mote & markedsføring

I faget mote og markedsføring utvikler du grunnleggende merkantil forståelse. Du lærer teknikker og strategier innenfor markedsføringen av mote med spesiell fokus på bruk av internett og sosiale medier. Fashion merchandising har også sentral plass i denne modulen. Her lærer du innkjøperens strategier for anskaffelse av produkter og hvordan disse plasseres i butikken.

Juridiske emner

Juridiske emner forteller om de mest relevante juridiske områdene i forbindelse med produksjon. Du lærer om de juridiske aspektene vedrørende kontrakter mellom bedrifter, klagerett og erstatning i internasjonal handel. Problemstillinger som piratproduksjon, kopiering og opphavsrett vil også bli belyst.… Read More

Prinsipper i markedsføring

Dette emnet gir deg grunnleggende innføring i, og forståelse av terminologi og prinsipper i markedsføring og salg. Med generell fagkunnskap i bunn får du redskapene til å forstå den spesialiserte delen av modulen som handler om markedsføring av mote.… Read More

Trend & trendforecasting

I dette faget undervises det i trender og trendutvikling presentert gjennom ulike modeller. I Trend forecasting får du en introduksjon til de mest anerkjente leverandører og verktøy som brukes for å forutse kommende trender.… Read More

Motejournalistikk & PR

Mote- og livsstilpresse utgjør en viktig maktfaktor i internasjonal moteindustri. Du vil lære journalistiske metoder fra idéutvikling til presentasjon av motestoff. Med mote som tematisk utgangspunkt vil det bli undervist i ulike sjangere som nyheter, feature og portrett. Kommunikasjonsevne og nyhetsteft er også viktig i PR, med særlig fokus på sosiale medier og blogger.

Journalistisk arbeidsmetode

I dette faget lærer du om den journalistiske arbeidsmetoden og særtrekk ved journalistrollen.… Read More

Motejournalistikk og internett

Motestoff har hatt en stor utvikling på internett. I tillegg til rene motemagasiner med egne nettutgaver ser vi at dagsavisene i stadig større grad vier plass til motestoff i sine nettutgaver. I dette faget lærer du effektiv kommunikasjon på nett og hva som særtegner journalistikken i dette mediet.… Read More

PR & omdømmebygging

Moteindustrien er avhengig av medieeksponering, og offentlighetens oppfatning av en motebedrift er helt avgjørende i en industri hvor image og merkeverdier er så viktige. I dette faget lærer du å analysere forholdet mellom presse og kommersielle aktører innen mote.… Read More

Språk, stil og struktur – Feature

Undervisningen belyser reportasje og portrettsjangeren med mote i fokus. Det legges opp til at du finner din”personlige stemme” i praktiske oppgaver innenfor reportasje og portrett.… Read More

Språk, stil og struktur – Nyheter

Det undervises i metode, språklige trekk og struktur for nyhetsgenren med motestoff som tema. Du lærer å lage nyhetssaker om mote, fra notiser til større nyhetssaker.… Read More

Styling

Kunnskap og inspirasjon er nødvendige bestanddeler i en motestylists arbeid. Dette innebærer kjennskap til  både nær motehistorie og nåtidige samfunnsmessige forhold som påvirker motebildet. Du vil jobbe med å utvikle din egen kreative signatur som på veien inkluderer bruk av moodboards og digitale verktøy. Det fokuseres også på stylistens rolle i forholdet til designeren og designprosessen. I motestyling skal du planlegge og gjennomføre en photo shoot med bruk av profesjonell modell, og i samarbeid med makeupartist og fotograf. I personlig styling er hovedfokuset imagebygging av både offentlige og private personer. Her er det også viktig at du kan tolke og formidle budskapet til den du hjelper.

Fargelære

Fargelære gir deg kunnskap om farger og hvordan farger oppleves. Emnet gir et generelt teoretisk rammeverk og forståelse for de forskjellige egenskapene til fargene.… Read More

Mote i samtiden

Den kreative aktøren innen mote trenger kunnskap og inspirasjon fra både nær motehistorie, og fra samfunnsmessige forhold som påvirker motebildet. Du lærer begreper og virkemidler (referanser) innen moten. Det undervises også i bransjestruktur.… Read More

Motehistorie & modernitet

I motehistorie får du en gjennomgang av kles- og motehistorien fra antikken frem til i dag. Særlig fokus er på det 20.århundre.
Du lærer om fremveksten av de første motehusene og dannelsen av haute couture samt hvordan mote gjennom den moderne historien forholder seg til kategorier som kjønn, økonomisk status og klasse.… Read More

Styling ulike medier

I dette faget undervises det i utfordringer stylisten møter, det være seg for ulike oppdragsgivere, eller i samarbeid med andre kreative. Motefotografiet og motefotografens rolle har en viktig plass i faget. I det første semesteret vil du jobbe med personlig styling og motestyling. I utdanningens andre semester vil du se nærmere på hvordan du styler lookbooks, reklame, film, eller tv.… Read More

Trend & samfunn

Gode kunnskaper om hvordan trender oppstår og trendenes mekanismer er en viktig del av utdanningen. Du får et innblikk i hvordan moten blir formidlet gjennom formelle og uformelle kanaler. Emnet vil ta for seg aktuelle designere og motehus og kjente aktører innen motebildet. I emnet formidles også semiotikk; hva moter og klær som språk formidler.… Read More

Støttefag

Støttefagene har som hensikt å forberede deg på arbeidslivet etter endt utdanning. Gjennom spisset arbeid med utvikling av egen portefølje og presentasjonsform for denne, samt karriereveiledning og møte med næringen får du et realistisk bilde på hvilke retninger du kan søke deg i etter endt utdanning, og hva som kreves for å lykkes. Digitale verktøy følger også som et viktig konkurransefortrinn på tvers av de fire andre fagområdene, med innføring i dagsaktuell programvare.

Møte med næringen

Utdanningen vektlegger en nær tilknytning til motebransjen. 20 timer per semester (utgår i 3. semester grunnet praksisgjennomføring) er avsatt til workshops hvor representanter fra ulike deler av bransjen presenterer seg og sitt arbeid til deg og dine medstudenter.… Read More

Porteføljefag

Porteføljefaget gir deg mulighet til å presentere din kunnskap og kreativitet, samt dine estetiske og tekniske egenskaper. Porteføljen er samlingspunktet for din spesialisering og det viktigste verktøyet i videre jobbsøking. I faget lærer du teknikker for å bygge opp en portefølje som presenter ditt arbeid på best mulig måte.… Read More

Støttefag: Digitale verktøy

Faget digitale verktøy vil du møte i alle studiemodulene. Du bruker tegneprogram, billedredigeringsprogrammer og film i oppgaveløsningen, særlig innenfor styling og mote og markedsføring.… Read More

Støttefag: Karriereveiledning/ Entreprenørskap

Moteindustri er en utdanning som gir gode muligheter for studenter som ønsker å bli entreprenører og starte egen bedrift innen motefeltet. Det gis en introduksjon til problemstillinger du kan møte på. Vi går også gjennom ulike typer selskapsformer og hva som kjennetegner disse.
I karriereveiledningen får studentene oversikt over yrkesmuligheter og det fokuseres på god CV- og søknadsskriving, porteføljepresentasjon og hva som kjennetegner rekrutteringsprosesser i bransjen.… Read More

LÆRINGSUTBYTTE

Læringsutbytte beskrivelsene er i tråd med NKRs definisjon av Fagskole 2 (120 studiepoeng). Studenten skal utvikle tro på egne erfaringer og utfordres til å bli selvstendige «arbeidstakere» samtidig som de kan jobbe godt i et team. Utdanningene fokuserer på at studentene skal oppnå en solid trygghet rundt sine tekniske og håndverksmessige ferdigheter i møte med en moteindustri i vekst.

Kunnskaper

  • Har kunnskap om moterelatert fagterminologi på norsk og engelsk
  • Har kunnskap om de viktigste institusjonene og aktørene i motebransjen og samhandlingenmellom disse
  • Har kunnskap om bransjerelevante digitale plattformer og sosiale medier og deres bruksområder
  • Har innsikt i markedsføringsloven, opphavsrett, regler for annonsering og «Vær Varsom»-plakaten
  • Har kunnskap om hvordan mote kommuniseres i dag og i et historisk perspektiv
  • Har kunnskap om betydningen av kundeforståelse og hvem som er mottaker
  • Kan oppdatere seg på nye fremgangsmåter i kommunikasjon av mote
  • Forstår hvordan kontinuitet mellom kommunikasjon på digitale flater og i fysiske rom skaper merverdi for moteaktøren.

Ferdigheter 

  • Kan anvende relevante digitale plattformer, sosiale medier og fysiske rom til å presentere moteprodukter
  • Kan finne relevant informasjon for å skape eller underbygge en moterelatert historieKan kommunisere en moterelatert historie gjennom visuelle, materielle og skrevne virkemidler,som tekst, bilde og produktplassering
  • Kan kommunisere en merkevare til ulike målgrupper i ulike medier og i fysiske rom
  • Kan søke etter og utveksle informasjon med andre aktører i motebransjenKan kartlegge en butikk/merkevares kommunikasjonsbehov og finne best mulige løsningerdigitalt og i det fysiske rom
  • Kan utvikle innhold for visuell og materiell kommunikasjon på digitale flater og fysiske rom imotesegmentet

Generell kompetanse 

  • Har forståelse for motebransjens yrkes- og bransjeetiske prinsipper innenfor moterelatert kommunikasjon på digitale flater og i fysiske rom
  • Har forståelse for sammenhengen i visuelt utrykk fra Visual Merchandising til tilhørende markedsførings- og PR-aktiviteter på digitale flater og i sosiale medier
  • Har utviklet en etisk og profesjonell holdning til yrkesutøvelsen og bransjen
  • Har kommunikative og sosiale ferdigheter
  • Kan bygge relasjoner med bransjekollegaer og kunder
  • Kan bygge relasjoner med organisasjoner og nettverk innenfor motebransjen samt delta i nettverk utenfor egen bedrift

EKSAMEN OG VURDERINGSFORMER

I utdanningen Moteindustri vil du bli testet både praktisk og teoretisk. Gjennom studieløpet har du flere ulike obligatoriske innleveringer og eksamener, som føres på vitnemål.

Karrieremuligheter

Etter endt utdanning vil du ha tverrfaglig og bred kompetanse innenfor både de kreative og de merkantile fagområdene i moteindustrien. Dette inkluderer produksjon og produktutvikling, innkjøp, PR, motejournalistikk og styling innenfor ulike arenaer.

Nedenfor kan du lese intervju med noen tidligere studenter, og se hva de jobber med i dag:

Motepraktikant

Bettina Stang Løberg(22) går siste året Moteindustri på SoFI. Hun hadde sin praksisplass hos mote-appen Villoid, hvor hun nå har fått tilbudet fast stilling ved siden av skolen etter endt intern-periode.… Read More

Motepraktikant

Stine Nibe Ravneberget studerer Moteindustri ved SoFI og ønsker å jobbe som motejournalist. Hun hadde sin praksisperiode hos de norske magasinene Tableau Paper og Vixen Magazine.… Read More

Praksisperiode i utdanningen

I siste semester av utdanningen har studentene en syv uker lang praksisperiode hos en aktuell bedrift. Studentene jobber selv med å finne praksisplasser, i samarbeid med skolen, og kan ha praksis i alt fra en butikkjede til et magasin, hos en stylist eller designer.

Her kan du lese intervju med noen studenter fra praksisperioden hos Moteindustri:

Motepraktikant

Stine Nibe Ravneberget studerer Moteindustri ved SoFI og ønsker å jobbe som motejournalist. Hun hadde sin praksisperiode hos de norske magasinene Tableau Paper og Vixen Magazine.… Read More

Motepraktikant

Elisabeth Stensrud studerer Moteindustri på SoFI og ønsker å jobbe med innkjøp i fremtiden. Les om hennes praksisperiode på hovedkontoret til Cubus. … Read More

Motepraktikant

Dina Hansen studerer Moteindustri, og jobbet som styling-assistent for Elise Sandvik i New York under sin praksisperiode.… Read More

Motepraktikant

Motepraktikant og student Ingvild Kjenne har arbeidet for Oslo Runway.… Read More

Linn Øymo har fullført utdanningen Motekonsulent ved SoFI – School of Fashion Industry, og leverte en flott eksamensoppgave i faget Motestyling. Oppgaven studentene fikk utlevert var å lage en moteserie for magasinet Cover Magazine. Linn har latt seg inspirere av den svenske stylisten Zara Zachrisson og temaet ’rosa’.

 

 

Charlotte Wold. Charlotte Wold (23) er tidligere student på Moteindustri . Her forteller hun om hvorfor styling er så spennende, hva det er viktig å huske på som stylist og hvorfor du skal være et JA-menneske.

 

 

Tidligere Motekonsulent-student Stine Ertvaag (27) følger drømmen og åpner egen butikk i Stavanger. Her forteller hun om å følge drømmen, ønsket om at folk skal bli litt mer vågale og hvilket fag på SoFI som gav henne blod på tann.

Ved SoFI er vi opptatt av nærhet til bransjen, derfor møter du ingen vanlige lærere her – kun bransjerelevante aktører, som har sitt hovedvirke innen design, konstruksjon, journalistikk, styling, motemarkedsføring eller andre relevante fagområder. Alle våre forelesere kjenner sin del av bransjen godt, og dette sikrer deg en markedsrelevant og oppdatert utdanning.

Nedenfor kan du lese om foreleserne du møter på utdanningen Moteindustri:

Per Åge Bergquist Sivertsen

Per Åge Bergquist Sivertsen (1976) er en norsk designer med lang fartstid i bransjen, nå i rollen som fungerende rektor ved SoFI, og underviser samtidig i flere fag. Han har jobbet som designer i de siste 17 årene blant annet for norske merkevarer som ByTimo og Riccovero. Han var også med å grunde det bærekraftige motemerket FIN Oslo, som var pionerer innen miljøvennlig mote, samt designet en 100% økologisk mini kolleksjon for ASOS.com.… Read More

Jon Amund Søfferud

Jon Amund Søfferud har designutdannelse fra Esmod Oslo, og tok deretter en Bachelor og Master i motedesign ved the Royal Academy of Fine Arts, Antwerpen, Belgia. Han har  i tillegg UHPED-(universitet og høgskole pedagogikk) ved HiOA.… Read More

Christina Ledang

I 2006 ble Christina Ledang uteksaminert fra Universitetet i Middlesex med en bachelor innenfor klesdesign for kvinner. Hun har i ettertid fått et stort navn innenfor den norske motebransjen både som stylist for Pudder Agency og som designer.… Read More

Elizabeth Romanin

Elizabeth Romanin ble en del av School of Fashion Industry sommeren 2017. Elizabeth har vært aktiv innenfor motebransjen i over 15 år, og har inntatt roller som visual merchandiser, tilbehørs-designer for Bik Bok, og hoveddesigner for FWSS… Read More

Mari Jæger

Mari Jæger har en bachelorgrad i markedsføring fra BI og ble ferdig utdannet designer fra Kunsthøgskolen i 2018.  Avgangskolleksjonen heter Coding Craft og undersøker hvordan håndverkerens tradisjonsbaserte kompetanse kan utnytte seg av teknologisk utvikling for å gjøre tilpasning av klær… Read More

Luca Sørheim

Luca Sørheim er fotokunstner og jobber som art director, redaktør og DJ, og tar for tiden en mastergrad ved KHIO. Han er tidligere student ved SoFI, og det var under studietiden her at hans hovedprosjekt mon Dieu så dagens lys. mon Dieu er en multiplattform og kreativt studio der Luca har vært fungerende redaktør og jobbet med kunstnere og fotografer med å forme deres praksis.… Read More

Elisabeth Stray Pedersen

Elizabeth ble uteksaminert fra kunsthøgskolen i Oslo i 2014 med en master innenfor mote design. Etter uteksaminering skapte hun klesmerket ESP – et klesmerke som har fått synlighet verden over og gjort henne til en av Norges mest aktuelle motedesignere. I dag jobber hun hovedsakelig som sjefsdesigner for ESP og… Read More

Eirik Mogseth

Eirik Mogseth har vært en del av School of Fashion Industry siden 2010. Eirik ble uteksaminert fra kunsthøgskolen med en bachelor innen kles- og kostymedesign i 2008 som markerte starten på hans rolle innenfor motebransjen.… Read More

Mari Grinde Arntzen

Mari Grinde Arntzen (f. 1970) er en norsk forfatter og journalist. Hun har skrevet om mote og visuell kultur i en årrekke for blant annet Dagens Næringslivs magasin D2 og Aftenposten.… Read More

Estimert arbeidsbelastning
Moteindustri er et heltidsstudium over to år. En fagskoleutdanning legger opp til mye praktisk arbeid, og er derfor arbeidsintensiv. Studiet inneholder ca 300 undervisningstimer per semester, og krever egeninnsats og egenarbeid i form av oppgaveløsning, orientering i pensum og oppdatering på hva som skjer i motebransjen.

 

Ordinær undervisningstid er fra 08.30 – 16.00, men noen ettermiddags/kvelds-økter per semester må påberegnes for Møte med Næringen. Disse kunngjøres i timeplan ved semesterstart. Normal estimert tidsbruk på egenarbeid for et heltidsstudium er ca 600 timer i semesteret, men dette vil variere fra student til student. Det er derfor ikke lagt opp til undervisning hver dag, og de fleste uker vil du ha noen økter tilgjengelig for egenarbeid. Dette vises i timeplanen som blanke økter, men er å beregne som skoletid.

 

Utstyr
Som student ved SoFI – School of Fashion Industry vil du ha behov for å kunne jobbe med oppgaver også utenfor skolen. Studenter må derfor ha tilgang på egen bærbar datamaskin. Skolen har flere datarom for undervisning, som også kan benyttes utenom undervisningstid, men man må allikevel ha mulighet til å bruke egen maskin ved behov.

Pensum
De fleste av pensumbøkene til utdanningen vil være tilgjengelig digitalt gjennom Bloomsbury Fashion Central, men det må beregnes innkjøp av noen bøker i tillegg. Pensumliste kunngjøres ved oppstart. 

PRAKTISK INFORMASJON

Studiestart
20. August 2019

 

Søknadsfrist
Løpende opptak frem til klassen er full.

Fortsatt mulig å søke – noen få ledige plasser.

 

Opptak
Du kan lese mer om søknadsprosessen og opptaket her.

 

Varighet
To år heltid (fire semester)

 

Studieavgift
54.500 kr per semester. Fakturering følger lånekassens utbetalinger.
Opptaksgebyr 1800 kr, betales ved aksept av studieplass.

 

Statens Lånekasse
Godkjent for lån og stipend. Beregn hvor mye du kan få i studielån her.

 
Fagskole Nivå 2
Utdanningen gir 120 studiepoeng,
og gradsbetegnelsen Høyere Fagskolegrad.
Utdanningen er NOKUT-godkjent.