Tekst av Stine Nibe Ravneberget

Etter å ha startet den norske moteuken Oslo Runway, og vært med på å starte mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo, utvidet PR-byrået med en kreativ avdeling i sommer. SoFI tok en prat med Katrine Kvalsund, partner i This Is om innholdsproduksjon og nye businessendringer.

Det finnes et knippe PR-byråer i Norge. Da Katrine Kvalsund kom inn som partner i This Is PR i 2011 og startet opp en moteavdeling, drev selskapet opprinnelig med musikkpromotering og PR for artister.

 – Vi så en sterk link mellom mote og musikk, og følte at dette var et riktig steg for This Is som da tok navnet This Is PR. Etter kort tid åpnet vi også en egen eventavdeling, sier Katrine Kvalsund.

Hun er utdannet innen Markedskommunikasjon fra NMH, og har i tillegg tatt et ettårskurs i journalistikk ved Høyskolen i Bodø. Kvalsund startet karrieren sin i Polhem PR i 2003.

I 2015 startet This Is opp Oslo Runway, Norges nye moteuke.

 – Da vi skrev forretningsplanen vår for ”nye” This Is så var et av punktene nettopp å starte en ny moteuke. Jeg hadde jobbet tett med Oslo Fashion Week gjennom ulike kunder som jeg hadde representert i min gamle jobb, og jeg så noen hull som jeg mente vi kunne fylle.

– Da Ditte Kristensen ble hentet inn til oss som event manager noen år senere, så viste det seg at hun gikk med de samme tankene. Hun hadde også erfaringen fra den danske moteuken. Plutselig var vi i gang og det ble starten på en fantastisk spennende tid.

Hun forteller at det å bygge opp en moteuke er «litt som et uendelig puslespill».

– Det er mange brikker som skal falle på plass, og det hjelper ikke bare å ha gode designere på programmet. Det handler både om de små og store detaljene.

– Vi utviklet også et eget seatingsystem som skulle gjøre at vi kunne plassere folk på ekstremt kort tid. Det gjorde at vi kunne starte visningene presis. Slike detaljer er viktig for helhetsinntrykket, og spesielt gjester fra utlandet var imponert over denne delen da det slett ikke er vanlig. Ofte er visningene veldig forsinket og hele programmet blir forskjøvet.

– PR er også en viktig del av et slikt arrangement og vi jobbet tett med den norske pressen så vel som å bygge opp et internasjonalt nettverk. Vi ønsket å sette Oslo Runway på kartet, også utenfor Norge, og det klarte vi.

Kathrine Kvalsund

Jenny Skavlan x Pierre robert

Fila x Urban

Kreativt boutiquebyrå

 Rett før sommeren gikk This Is fra å være et rent PR-byrå, til å bli det de kaller et kreativt boutiquebyrå. Firmaet strøk PR-delen, åpnet en kreativ avdeling og fikk med seg moteprofil Randi H. Svendsen på laget som partner.

 – Markedet har i lengre tid vært i endring, noe vi har fulgt tett med på. Uavhengig av denne endringen, vil behovet for å synes og stikke seg ut i mengden alltid bestå. Men på veien endres også kundenes behov, sier Katrine og fortsetter;

– Det er nye suksessparameter å forholde seg til. I 2020 er digital kunnskap og fokus helt nødvendig. ”Tradisjonell” PR som retter seg mot alle medieflater er selvfølgelig relevant og viktig, men behovet for fakta og analyser er i mye større grad sentral nå for å treffe ønsket sluttbruker.

Hun forteller at de har mottatt mye innhold gjennom årene, og de har lenge sett at den langsiktige strategien og tankegangen bak innholdet er forsvunnet litt på veien.

– Det visuelle henger nødvendigvis ikke sammen med DNAet. Med utviklingen av This Is ønsker vi å tilby kundene våre en større pakke, hvor vi jobber mer kreativt og helhetlig. Og hvor det visuelle er bærende i alle ideer. Vi kan nå imøtekomme mange flere behov.

 Dro til moteuken i Milano

 This Is har jobbet med mange ulike merkevarer, både små og store aktører. Katrine forteller at de fleste kundene deres har faste avtaler, men at de også gjør en del prosjekter. Per i dag jobber de blant annet med Oslobukta, Aker Brygge, Pierre Robert, Bik Bok, Gant, Nelly, Maria Black, Hasla, Oribe og House of Dagmar.

I fjor fikk Katrine være med på moteuken i Milano sammen med Fila.

 – Vi gjør ofte aktiveringer sammen med kundene våre. På turen hadde jeg med meg både presse og noen av Norges fremste influencere, og gjennom deres kanaler fikk vi vist frem mer av hva Fila står for.

– Dere har et større prosjekt med Pierre Robert og Jenny Skavlan – hvordan gikk dette til? Hva består denne jobben av for dere?

 – Pierre Robert er en utrolig spennende kunde som vi har fulgt med på fra sidelinjen i flere år. Da vi inngikk samarbeidet var det i hovedsak med fokus på PR og strategi, men vi så raskt at vi kunne bidra med innhold også, og har produsert kampanjebilder for alle tre kolleksjonene og reklamefilm for TV for de to siste.

– Avgjørende for å lykkes

– Hva tenker du om dette med å følge med i tiden, gjøre businessendringer og legge nye forretningsstrategier?

 – Det er helt avgjørende for å lykkes. En av fordelene med å være et mindre byrå er at man har mulighet til å tilpasse seg i takt med at markedet endrer seg. Det tror jeg er avgjørende for vår suksess.

 Hun mener mye har endret seg de siste årene.

 – Jeg har jobbet i denne bransjen siden 2003 og har vært så heldig å få være med på hele utviklingen. Å skape godt og riktig innhold er i dag avgjørende for å stikke seg frem. Klarer du i tillegg å koble på PR og ha en helhetlig tankegang, så mener jeg at du har flere av de suksessparameterne du trenger for å kunne lykkes.

This is showroom

LYST Å STUDERE MOTE?

Vi starter opp motekonsulent på sted, og motekommunikasjon på nett allerede i januar!

 

MOTEKOMMUNIKASJON | NETTBASERT | 1 ÅR DELTID | 30 STUDIEPOENG

MOTEKONSULENT | STEDSBASERT | HALVT ÅR HELTID | 30 STUDIEPOENG