– Det er viktig med en tverrfaglig forståelse av de ulike segmentene i bransjen for å kunne lykkes som designer

Etter å ha studert klesdesign med berømte gjesteforelesere som Raf Simons og Dries van Noten, bestemte Jon Amund Søfferud seg for å undervise i mote.

 

– Utdannelsen jeg fikk i Antwerpen var både intens og stimulerende. Kreativitet stod i hovedfokus, forteller Jon Amund. Han tok en master i klesdesign ved Royal Academy of Fine Arts i Antwerpen. Akademiet regnes som en av verdens beste moteskoler- og samtidig en av de tøffeste.

 

Skolegangen var krevende, men Jon Amund sier at han vokste av utfordringene. I løpet av studietiden fikk han gode muligheter til å forstå designprosessen gjennom blant annet workshops og undervisning fra ulike kjente designere som Dries van Noten, Christian Wijnants, Walter van Beirendonck og Raf Simons.

 

Å få lære direkte fra ulike etablerte designere gjorde at han bedre forsto sin egen kreative prosess. Under arbeidet med bachelorgraden deltok han eksempelvis på en intensiv workshop og konkurranse i regi av Hermès. Oppgaven var å komme med nye ideer til hvordan menn kan bruke tilbehør, noe Jon Amund trekker frem som en spennende utfordring.

 

– Vi hadde ganske frie tøyler når det kom til utforming av tilbehør og konsept, men da det kom til å gjøre pitch for Hermès skjønte vi ganske raskt at tankene vi som designstudenter har ofte ikke lar seg gjennomføre i praksis for de store merkene. Jeg tror studenter kan ha nytte av å oftere tenke gjennom hvordan de kan tilpasse designene sine til forskjellige kunder. Man må faktisk fokusere på å levere innenfor kundens behov og profil.

Da Jon Amund kom hjem til Norge i 2012 og hadde jobbet for ulike merker en stund, forsto han at han helst ønsket å være i undervisning. Der kunne han dele kunnskapen og erfaringene han hadde gjort seg, og samtidig utforske nye ideer hele tiden sammen med sine egne studenter. Siden da har han undervist i mange fag hos både SoFI og ESMOD Oslo, og holdt gjesteforelesninger på Oslo Met.

 

Han trekker frem god forståelse av ulike produkter og digitale verktøy som noen av de mest vesentlige områdene studenter bør fokusere på for å gjøre suksess innen design fremover.

 

– Vi er i en bransje som beveger seg mot en heldigital prototyputvikling. Det er viktig med en tverrfaglig forståelse av de ulike segmentene i bransjen for å lykkes som designer. Man må kunne tilpasse seg til det aktuelle merket for å kunne levere design som forventes av akkurat deres kunder. Der mener Jon Amund at mange har et stort forbedringspotensiale.

 

I år startet SoFI et partnerskap med Norwegian Fashion Hub. Samarbeidet er bygd opp rundt etterutdanninger for motenæringen med innhold som digitalisering, forretningsmodeller, internasjonalisering og bærekraft. Jon Amund jobber med å utvikle de nye tilbudene for SoFI.

– Vi lanserer flere kurs i løpet av høsten rettet mot å heve kompetansen i bransjen vår som er i stor endring. Påfyll er helt nødvendig for at designere skal være klare for nye krav og utfordringer. Det gleder vi oss til å kunne gi.

 

Melk & Honning: Presses norske motestudenter for hardt?

NRK: Rosarevolusjon

Klikk.no: 70-tallsstilen- alle kler denne stilen