Alle 3D Illustrasjoner av: Coline Cherry | Tekst: Stine Nibe Ravneberget

– 3D har gitt meg mer frihet til å kunne dele ideer og tørre å leke litt mer med feltet.

Koronapandemien har fremskyndet en utvikling mot bruk av 3D-verktøy innen design, mener Coline Cherry som underviser i konstruksjon ved SoFI. Hun er en av få som sitter på kunnskap om 3D-design i Norge.

– 3D har gitt meg mer frihet til å kunne dele ideer og tørre å leke litt mer med feltet. I tillegg er ikke begrensinger som økonomi eller tid lenger et hinder for å kunne vise gode designferdigheter, sier Coline Cherry.

Hun underviser i konstruksjon på motedesign-studiet på SoFI. Selv har hun en bachelor i klesdesign fra Kunsthøgskolen i Oslo med spesialisering i dame/herreklær og skreddersøm. Cherry har for det meste jobbet som klesdesigner, men har også erfaring innen kostymeproduksjon og styling av artister.

Selv om hun jobber mye med digital design, i tillegg til å lage digital kunst, er det fremdeles få i Norge som sitter på kunnskapen om å digitalisere prototyper.

– 3D-design er i startfasen både i Norge og resten av verden, men pandemien har nok fremskyndet en utvikling mot bruk av 3D-verktøy, både i produksjon og presentasjon av mote, sier Cherry.

Hun mener etterspørselen begynner å bli ganske stor både her hjemme og internasjonalt.

– Hva er det du liker så godt med å designe digitalt?

 – Det finnes uendelige muligheter og man kan virkelig utforske de villeste ideene. Man kan prøve ut og teste alt av stoffer, volumer, farger og teksturer med minimal bekostning og tid.

Det er også et viktig og ikke minst bærekraftsaspekt ved 3D-design.

– Det gir en reduksjon av fysiske prøver som også utgjør mye transport frem og tilbake fra fabrikk til designstudio. Det er også mulig å kutte fysisk prototypeproduksjon totalt med å lage realistiske produktbilder som deretter kan bli produsert by demand, og bare det reduserer miljøavtrykket betraktelig.

Hun oppdaget digitale 3D-verktøy for først gang for rundt fem år siden.

– Da lette jeg etter et digitalt verktøy å bruke til klesdesign, og kom over Marvelous Designer, som i utgangspunktet er til spilldesign. I fjor ble jeg introdusert for Clo-3D på et kurs og fant ut at det var samme program i ny forfatning.

Ved siden av mote lager Cherry også digital kunst.

 – Jeg har nok alltid holdt på med det, men det er først nå at jeg har funnet digitale verktøy som gir meg den grad av frihet jeg er komfortabel med. Her er det få begrensninger, om noen i det hele tatt.

Konstruksjon som hun underviser i ved SoFI, dreier seg mye om å forstå hvordan klær blir til.

 – Det er alt fra hvordan et spesifikt stoff skal strykes til hvordan sy en passepoilert lomme. Når studentene er ferdige med to år med konstruksjon, så skal de kunne lage sin egen kolleksjon, og ikke minst kunne kommunisere med en produsent på en profesjonell og forståelig måte med hensiktsmessig fagterminologi.