Intervju med foreleser Eirik Mogseth

EIRIKjpeg

Tekst Stine Ravneberget

Foto Andrea Lamberg

Etter en mangeårig motespalte for en av landets største aviser, driver Eirik Mogseth (34) i dag vintagebutikken Ekko på Grünerløkka.

 

– Jeg tenker at folk nesten ikke forstår verdien av en unik kompetanse. Nettbutikkene florerer ikke akkurat av klesdesignere som også har jobbet med styling i 15 år. Jeg tror at om man ønsker personlig service, lønner det seg å oppsøke den fysiske butikken, mener Eirik Mogseth om den spådde butikkdøden og nettshopping.

– Her har man som kunde lite å tape. Vi er der, vi snakker med alle, og kundene opplever en nærhet og kommer tilbake med et smil om munnen.

Det kan virke vågalt å starte en liten vintagebutikk på Grünerløkka i Oslo i en tid hvor nettsalg øker og den spådde butikkdøden kan virke nært forestående. Men etter å blant annet ha hatt egen motespalte i Aftenposten i seks år, valgte Eirik likevel å starte vesle Ekko i 2018. Han er uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo med en bachelor innen klesdesign, og har også jobbet som skribent og stylist i mange år. 

– Jeg gjør ikke tradisjonelle innkjøp som vanlige butikker. Ekko baserer seg derimot på kommisjonssalg som er veldig vanlig i utlandet, men nytt her hjemme. Det gir frihet og spillerom i en ellers presset butikkbransje. Det er nesten som et bibliotek for klær hvor man selvfølgelig kan kjøpe, men også levere inn pent brukte skatter til videresalg.

d12d3fdc-7486-4dab-8286-66a28ad2c239

Bilde hentet fra SoBo community

Skjermbilde 2019-07-17 kl. 15.12.20

Bilde hentet fra Instagram @ekko_shop

Han forteller at Ekko er et familieforetak hvor alle er med. Moren er økonomiansvarlig, men Eirik mener han faktisk er god på tall og liker regnskap og spennende oppgaver som ofte blir sett på som kjedelige i andres øyne.

Jeg liker også å ha orden når det kommer til bestillinger, timelister og kjøring av lønn. Det er viktige oppgaver når man driver for seg selv.

Hva er dine råd til folk som vil starte butikk?

– Hør med andre om de mener konseptet ditt er relevant, og undersøk litt med andre hvordan bransjen er. Det er veldig krevende, så man bør være ganske sikker på hva man driver på med. Vær trygg, stolt og fri, og forsøk å styre unna feil andre har gjort før deg. Våg å stole på magefølelsen og jobb gjerne i team, for sammen er man sterkere.

LINKER:

Costume: Klærne bærer på ulike historier

Envelope: Where to buy your vintage treasures in Oslo

Green House by Anja Stang: Tre kuraterte vintagebutikker i Oslo

Melk & Honning: Stilorama

Melk & Honning: Vintageshopping: Slik spotter du falske designervarer

Melk & Honning: Ny nisjebutikk åpner på Grünerløkka

Universitas: Dette gjør kunststudentene ti år etter de gikk ut av Kunsthøgskolen