Intervju med foreleser Christina Ledang

Tekst Stine Ravneberget                                                                                                               

Foto Aleksandra Lamberg

Christina Ledang (37) er en av landets mest anerkjente stylister, i tillegg til å drive sitt eget klesmerke lovprist av både presse, stjerner og mannen i gata.

– Jeg hadde ikke planlagt å bli stylist. Reisen dit var noe tilfeldig, men jeg har alltid elsket å jobbe med foto og være med på å skape vakre bilder, sier Christina Ledang.

Hun jobber i dag som stylist for Pudder Agency, og har jobbet både redaksjonelt med de fleste norske publikasjoner, og kommersielt med kunder som Flytoget, Telenor, Bjørklund, Kari Traa, Pierre Robert og Circle K.

– Jeg synes den største forskjellen på redaksjonelt og kommersielt er den kunstneriske friheten. Når man styler for en kommersiell kunde så er man mer en problemløser, og ofte kostymeansvarlig.

– Etter mange år med kommersielle kunder på ryggen så forstår man at når man får en forespørsel om en hvit skjorte, så handler det ikke om en hvit skjorte, men alle plagg den representerer.

Da hun var ferdig utdannet klesdesigner fra University of Middlesex og hadde flyttet tilbake til Oslo etter fire år i London og to i Montreal, fantes det ikke mange designjobber. Å style var det nærmeste Christina kom å designe.

– Jeg kom i kontakt med en fotograf som ønsket å teste et nytt samarbeid. Det første opptaket vi gjorde ble publisert i Personae, et nytt magasin på den tiden. Jeg fikk høre at Pudder Agency hadde lagt merke til meg og mitt arbeid, og ett år etter at jeg hadde bestemt meg for å satse på styling, ble jeg tatt inn i stallen deres.

minilogosweatorange3_1080x

Bilde hentet fra Instagram @c.l.e.a.n._by_christina_ledang

I 2012 fulgte hun drømmen og startet klesmerket C.L.E.A.N, som er blitt vist flere ganger under Oslo Runway, fått mye oppmerksomhet både her hjemme og internasjonalt, og blitt brukt av stjerner som Priyanka Chopra og Gigi og Bella Hadid.

Hvordan startet det hele?

– Jeg arbeidet med en bitteliten kolleksjon for å bygge portefølje. Jeg endte opp med å teste et par ideer i latex, fordi jeg hadde noen rester liggende etter min gamle avgangskolleksjon i London.

På den tiden jobbet hun deltid i Acne-butikken på Majorstua, hvor hun og en kollega som var modell gjorde en ordentlig fotoshoot med designet hennes. 

– Like etter at kollegaen min publiserte bildene på bloggen sin, fikk jeg en telefon fra Costume som ønsket å lage en sak på meg. Da tenkte jeg at jeg måtte smi mens jernet var varmt, og bestemte meg for å lansere klesmerke med visning noen måneder senere, uten verken budsjett eller produksjonen klar.

– Jeg synes det er mye vanskeligere å lage interessante kommersielle plagg som folk vil gå  med, enn sære og kunstneriske plagg som ser bra ut på bilder. Sistnevnte er viktig for å bli lagt merke til, men for å kunne leve av å være designer så må man kunne lage plagg som folk ønsker å bruke penger på. Ingenting gjør meg gladere enn returnerende kunder som har funnet en favoritt hos meg som de ønsker i flere farger.

Christina har gjort flere samarbeid, blant annet med smykkemerket Hasla og Meny. For sistnevnte designet hun arbeidsuniformer for 10 000 ansatte.

– Jeg jobbet med et stort konsern og fikk mulighet til å kun være designer i lang tid med alt det innebærer. Å tenke på kunde foran alt, sette produksjon, velge riktige tekstiler, planlegge tidsrammer og finne løsninger til alle mulige problemstillinger som jeg ikke trenger å bekymre meg over ved mitt eget merke.