Hvordan skiller man seg ut som designer i Norge? Og hvordan starter man opp et klesmerke med en internasjonal look og unisex-snitt som ikke er for dyrt?
Vi har hatt gleden av å intervjue designerne bak merket Avenue!

 

 

Avenue

Det norske merket Avenue ble etablert i 2015, og har siden den tid gjort stor suksess. Nydelig var de en del av Københavns moteuke, hvor de viste frem den nyeste kolleksjonen. Det norske streetwear-merket Avenue ble dannet som et opprør mot tur- og ullmanien i den norske klesbransjen. Fra sitt studio i Oslo designer Avenue smakfulle basisplagg i énsfarvede tekstiler av høy kvalitet og minimalistisk uttrykk. I forbindelse med Møte med Næringen har vi hatt gleden av å intervjue Ingvild Abrahamsen og Gustaf Gyllenhammar, som sammen med Espen Follestad er gründerne av Avenue!

Tekst av :Benedicte Storm Bamvik

Foto og film av :Martine Lund

Inspirasjon og merke-identitet

 

Hvordan startet Avenue?

 

Gustaf: Det startet med at vi var tre personer, Ingvild, Espen og meg, som ville starte et ordentlig design klesmerke. Gjennom tidene har vi kjøpt mange band t-skjorter, og vi følte de var så ensformige med dårlige snitt som ikke passet alle. Derfor kom vi opp med en idé der vi lagde en basic t-skjorte med bedre passform, der venner og kjente kunne trykke på design selv. Det var det som startet alt.

Vi lagde vår første kolleksjon AW14, og etter det så bare ballet det på seg og vokst for hver sesong.

 

Hvordan kom dere frem til deres merke-identitet?

 

Ingvild: Egentlig så kom det veldig naturlig. Det var våre interesser samlet sammen til ett merke. Det er ikke noen spesiell strategi bak – vi bare lager det vi syntes er kult. Vi lager ting vi vil gå med selv, basert på ting vi blir inspirert av.

 

Gustaf: Mye av identiteten som ligger i Avenue er en blanding av våre personligheter og interesser. Samtidig har vi bygget mye på «unisex» konseptet, ettersom t-skjortene vi startet med også var unisex.

 

Ingvild: Da jeg tenkte på design før Avenue la jeg heller ikke noe vekt på feminint tøy, og spilte også på unisex konseptet i de designene. Ettersom vi var tre stykker som tenkte på unisex tøy ble det også fort en del av identiteten til Avenue.

 

Gustaf: En annen ting som er litt spesielt er at vi alle tre har en bakgrunn med spesiell interesse for musikk, og i den verden der er det veldig mye unisex. Så vi har funnet mye inspirasjon der.

Inspirasjon og musikk

 

Hvor finner dere inspirasjon?

 

Ingvild: Egentlig over alt. Når vi reiser, ser på kunst, ser film, hører på musikk, og ser på folk vi kjenner.

 

Gustaf: Det er ikke noe spesifikt vi finner inspirasjon fra, siden vi finner det over alt. Hovedsakelig baserer det seg på interessene våre.

 

Hvordan musikk hører dere på akkurat nå?

 

Gustaf: Hører mye på punk og hip hop musikk fra 90-tallet, men vi kan egentlig høre på alt fra punk til jazz. Akkurat nå går det veldig mye i indie-musikk da.

Bærekraftig mote

 

I henhold til design og produksjon, hvor blir det lagt mest vekt?

 

Ingvild: Det blir lagt like mye vekt på produksjon som med design, fordi de går litt i ett.

 

Gustaf: Vi har jo lagt mye vekt på design ettersom vi vil at det skal kunne snakke litt for seg selv.

 

Ingvild: Vi har også veldig stort fokus på bærekraft, ettersom vi vil at alle materialene skal være 100% naturlig og nedbrytbart. Her spiller jo design en stor rolle. Vi må velge teknikker og snitt ut i fra hvilke materialer vi velger å bruke. Vi tenker heller ikke så mye på hva som er trend akkurat nå. Vi lager ett design vi liker, også finner vi materialer og teknikker som fullfører plagget mest mulig. Vi vil at det skal være tidløst, og god kvalitet.

 

 

 

 

 

Tips til fremtidige designere!

Hvorfor skal folk kjøpe klær fra Avenue?

 

Gustaf: Fordi det er utrolig bra design, veldig god passform og skikkelig bra kvalitet. Det er tidløst og du kan ha det utrolig lenge.

 

Ingvild: Det vi har hørt er at klærne våre ofte blir yndlingsplaggene til de som kjøper det. De kommer alltid tilbake igjen og vil ha mer. Man går med det hver dag!

 

Har dere noen tips til designere som vil lykkes i bransjen?

 

Ingvild: Det er veldig viktig å jobbe hardt!

 

Gustaf: Gjør det også personlig, slik at du jobber med noe du liker.

Å skille seg ut

 

Hva skiller dere fra andre norske designere?

 

Gustaf: Jeg tror ikke det er mange norske designere som jobber slik vi gjør, og fokuserer så mye på unisex som det vi gjør. 95% av designene våre er for både menn og damer, og jeg tror ikke så mange følger det konseptet.

 

Ingvild: Vi bruker også utrolig mye tid på å finne riktige passformer som funker for begge kjønn. Klærne vi lager er hverdagslige, og skal være komfortable å gå med – så vi har ikke så stort fokus på at det skal være glitter og glam.

 

Gustaf: Utrykket vårt er det viktigste – vi er nok ikke like prangende som mange andre.

 

Hva er en av de største utfordringene i dagens bransje som designere?

 

Ingvild: Det må jo være snakken om miljøet og bærekraft.

 

Gustaf: Generelt i bransjen blir det brukt mye dårlige materialer, og mye plast.

 

Ingvild: Også er det veldig mye fast fashion, der man overproduserer klær i dårlige materialer. Det er mye bruk og kast, og jeg tror folk begynner å bli litt lei av det nå.