Tekst Stine Nibe Ravneberget Fotograf: Ole Martin Halvorsen Modeller:  Heartbreak: Nadia Make-up: Art Complexion Hår: Adam og Eva Strøget Styling: Moteindustri

 – Grunnen til at jeg meldte meg på var at jeg gjerne vil lære enda

mer om det å drive noe eget.

For Anne Christine Lunde fylte Mote- og entreprenørskapskurset ved SoFI et tomrom rundt det å drive brand. «En A-Å-guide som er innom de mest essensielle faktorer for å lykkes, og hvilke fallgruver man vil unngå», sier hun om gründerkurset som i år er gratis for alle.

 

Hva synes du om mote- og entreprenørskapskurset til SoFI?

 – Kurset Mote og entreprenørskap ved SoFI hadde et utrolig nyttig innhold og jeg kan ikke få anbefalt det nok. Dette kurset var veldig velorganisert og jeg likte spesielt at det var bygd opp på forskjellige tydelige moduler som vi gikk igjennom hver kurskveld.

– Innholdet i kurset satt i gang mange tankeprosesser som var svært nyttige i forhold til det å drive og starte sin egen business. Det som virket litt skremmende i starten, men som var veldig nyttig, var å presentere forretningsideen på slutten av kurset fremfor en jury. Etter presentasjonen fikk man profesjonelle råd fra jurymedlemmer som har en eksepsjonelt god erfaring og kunnskap med tanke på mote og entreprenørskap.

– Rådene jeg fikk med meg fra juryen gjorde at bedriften min fikk en super vekst og det var et ekstra push for å forstå forbedringspotensialet og muligheter videre. Jeg tror ikke bedriften min hadde oppnådd denne veksten om det ikke var for dette kurset og juryens råd.

 

Hva likte du best ved kurset, og hva av det du lærte kommer du til å dra nytte av senere?

 – Jeg likte spesielt godt at det var mye nytenkning på kurset og at vi lærte viktigheten av å orientere oss mot samfunnet og dens utvikling. Det jeg kommer til å dra mest nytte av er å bruke tid på tall og analyse fra Statistisk Sentralbyrå for å forstå målgruppen min og hvordan jeg kan videreutvikle mitt brand tydelig.

– På kurset jobbet vi mye med å forstå målgruppen vår og analysere andre bedrifter. Ved å analysere både norske og utenlandske bedrifter fikk man nye ideer og også en pekepinn på hva som er viktig for å lykkes, og man blir mer bevisst på egen merkevare og idé. Det var også veldig mange spennende deltakere som hadde mange fine erfaringer å dele, og man lærte ting av hverandre.

Hvilket tomrom synes du kurset fyller i bransjen?

 – Kurset fyller for min del definitivt et tomrom rundt det å drive et brand og starte en idé i sin helhet. Kurset fikk i gang tankeprosesser om hvordan man kan være nyskapende, men samtidig ha en økonomisk fornuftig tilnærming til hvordan man kan lykkes med et nyoppstartet brand eller idé. Dette kurset er virkelig en A-Å guide som er innom de mest essensielle faktorer for å lykkes, og hvilke fallgruver man vil unngå.

 

Hva var grunnen til at du meldte deg på kurset?

 – Grunnen til at jeg meldte meg på var at jeg gjerne vil lære enda mer om det å drive noe eget. Jeg synes det er veldig få kurs i mote- og tekstilverdenen som virkelig omfavner dette, og jeg ble veldig trigget av de gode foreleserne som skulle være på kurset. Da jeg leste om kurset tenkte jeg også at det var en super måte å lære om ting som er så viktig for å drive noe eget, og jeg har ikke sett noe lignende kurs noe annet sted.

 

Hva synes du om foreleserne ved kurset?

 – Foreleserne hadde utrolig variert erfaring og mye kunnskap på sine respektive felt. Vi som studenter ble utfordret av foreleserne til å tenke nytt, og ikke minst orientere oss mot realiteten av å starte noe eget.

– Alle foreleserne var tydelige, flinke til å prate og ikke minst dyktige på å få med alle deltakerne til å stille spørsmål og bidra i diskusjoner. Jeg synes variasjonen på foreleserne og den tunge erfaringen de hadde var kjempebra.

 

Du kan lese mer om bedriften til Anne-Christine her