TEKST: Benedicte Storm Bamvik

Anh-Marthe Storheil med foredrag på School of Fashion Industry: – Har tre tips til studenter som vil starte egen bedrift

Anh-Marthe Storheil (34) begynte sin karriere i klesbransjen allerede som femtenåring da hun flyttet for seg selv. Da jobbet hun som ekstrahjelp i selskapet Bestseller, og gikk hele utviklingsstigen fra ekstrahjelp til butikksjef. Etterhvert ble hun selger i konsernet IC COMPANYS. Her jobbet hun først som juniorselger for klesmerket In Wear før hun ble country manager til klesmerket Saint Tropez.

Hun forteller at det var slik hun lærte seg alle aspekter av hvordan retail bransjen funker.

– Jeg har alltid vært glad i å uttrykke meg etter humør og følelser, og tror faktisk at jeg var kulere kledd før jeg begynte i motebransjen. Jeg har alltid likt det kreative ved å sette sammen antrekk og utfordre uttrykket, men det jeg tror jeg liker best ved bransjen er at den lever så mye og hele tiden er i utvikling.

Anh-Marthe følte alltid på et kall for å starte noe eget og være selvstendig, i 2010 tok hun skrittet og åpnet Storheil Agency.

– Jeg har sett for meg at jeg skulle ha masse butikker, et klesagentur og et klesmerke. Den veien har egentlig gått til litt tilfeldig med de muligheten jeg har fått gjennom de jobbene jeg har hatt.

– Storheil Agency blir ti år neste år og jeg syntes det er i konstant vekst Vi har anerkjente varemerker og samarbeider med de dyktigste butikkene i Norge. Storheil Agency er definitivt det selskapet som har det beste fundamentet etter 10 år.

Startet eget klesmerke i 2014

I 2014 startet Anh-Marthe klesmerket IBEN. Hun forteller at hun valgte å gjøre dette fordi hun trengte ny input – en motsats til hva bransjen og hverdagen var der og da.

– Jeg tror det var en helt ubevisst handling som jeg i ettertid skjønner veldig godt nå. Jeg er en person som elsker å utfordre meg selv og gjøre ting jeg ikke kan. Jeg elsker å lære hvordan jeg skal håndtere nye ting eller gjøre nye ting, og det i seg selv gir meg vanvittig mye påfyll.

– Iben utfordrer meg, hun holder meg i konstant utvikling, samtidig som hun krever at verdiene er med meg hele veien.

Anh-Marthe baserte klesmerket sitt på en fiktiv person med samme navn, som har de samme verdiene som henne selv. Dette er DNA’et til klesmerket.

Kvinnen Iben, er i følge Anh-Marthe, den dama som kommer inn i et rom, og er sterk og lidenskapelig med gode verdier. Hun fascinerer deg.

– Det er hun som tar rommet med sin gode selvfølelse og selvtillit – som jeg tror mange kan føle seg inspirert av. Iben trigger de gode kvalitetene i meg og  minner meg på hvem jeg vil være. Iben er sterk, lidenskapelig, fri og alltid jordet. Hun er den venninnen som alltid inspirerer og som jeg tror alle vil være litt mer av. Hun skaper selvtillit og selvfølelse uansett hvor hun er.

Anh-Marthe er kreativ leder for klesmerket. Det vil si at det ikke er hun selv som tegner – men de er et helt team som gjør alt sammen. Hun forteller de har alle like mye eierskap til kolleksjonene og utarbeidelsene som det hun har.

– Allikevel er jeg der for å lede retningen og gi inspirasjon – gi elementene, som ikke nødvendigvis er hovedefokuset. Vi har helt rå designere på laget, men de små detaljene som er prikken over I’en  i Iben sitt DNA, er det jeg som har ansvar for. I hver sesong er det tre kolleksjoner, Core, Ready to Wear og Premium. Disse rommer ulike elementer som er viktig i oppbyggingen, både på pris og uttrykk.

IBEN er en fiktiv kvinne – og inspirasjonskilden til Anh-Marthe

Anh-Marthe forteller videre at hun finner inspirasjon av alt rundt seg, verdier og det som beveger seg. Hvordan hun derimot setter opp verdiene til IBEN er alltid fra hennes ståsted.

Hvordan tolker Iben denne trenden, hvordan tolker hun dette politiske engasjementet og hvordan tolker hun denne verdien. Så alt blir tolket gjennom Iben sine øyne. Hva ville Iben gjort?

Jeg tror en av de største utfordringene jeg har måtte håndtere er det at jeg har gjort dette uten en partner, som normalt ville gitt en å sparre med, samt dele risiko og bekymringer. , jeg har ikke hatt en familie som har hatt anledning til å invitere økonomisk i det jeg har satset på. – jeg har måttet klare meg selv. Det finner man jo alltid mye styrke av når det går bra, men så er det utrolig vondt og ensomt om det ikke hadde gått bra, eller de tidene det har vært større utfordringer.

– Samtidig har det vært utfordrende å gå fra å være gründer til driver fordi det betyr at jeg må ha et helt annet perspektiv. Det å hele tiden ha et riktig syn på selskapet tror jeg har vært en av de tingene som har vært tøffest, spesielt når man er alene. Da har jeg ingen å sparre med annet en de jeg egentlig skal være et forbilde for.  Før var det viktig at jeg alltid var tilstede og gjorde alt, mens nå er det viktigste jeg gjør å klippe navlestrengen til alle selskap slik at de drives fra riktig perspektiv.

Hvorfor ikke noe partnerskap?

– Jeg tror at hvis du hadde kontaktet meg i 2013 så hadde det vært lett å kjøpe aksjer – men jeg har heldigvis alltid blitt rådet til å ikke gjøre det. Jeg klarte ikke å forstå det der og da, men jeg er veldig glad for det i dag fordi det å være gründer og entreprenør baserer seg mye på følelser som styrer engasjementet ditt.

– Å være to forskjellige partnere i opptur kan være veldig vanskelig hvis den ene føler den har gjort mer enn den andre eller en føler at den har kommet med alle idéene. Samtidig kan det være uenigheter om retning eller krangel om design. Jeg tror at siden jeg eier alt alene påvirker meg slik at jeg vokser saktere – men alt jeg gjør en hundre prosent genuint. Jeg tror det er ganske tydelig siden det kommer fra en person.

Fikk bestilling fra Selfridges i London

Anh-Marthe forteller at en av de største høydepunktene i hennes karriere var da Selfridges la inn ordre på IBEN.

– Da stod jeg på standen i København og gråt fordi  det var som et bekreftelse på at jeg hadde at de riktige valgene, det føltes som at erfaringene fra de siste 5 årene gikk gjennom meg på en gang. Da de la inn ordren føltes det som en bekreftelse. En av de mest anerkjente magasinene i verden spør om å få kjøpe varemerket ditt. Ofte er det en shop-in-shop avtale der man betaler for å få plass, så det å bli utvalgt som en varepakke de vil betale for er vanvittig anerkjennende. Den kolleksjonen jeg hadde på standen handlet veldig mye på å stole på seg selv, så den bekreftelsen betydde utrolig mye for meg.

IBEN har fått mye internasjonal oppmerksomhet, blant annet fra Selfridges og i Vogue. Hvordan føles det?

Det er selvfølgelig veldig stas – men det gjør også at standarden øker. Fremtiden, med mine verdier for hva IBEN skal være, betyr like mye internasjonalt som i Norge, men det er to forskjellige markeder. I Norge er stilen mer basic og kommersiell enn det den er i utlandet – så det blir nesten to forskjellige kolleksjoner. Standarden på levering blir bare høyere.

Hvor i utlandet selger dere IBEN?

– Akkurat nå fokuserer vi veldig mye på Belgia og Nederland, samtidig som jeg ønsker å åpne i Tyskland. Neste uke drar vi til Tokyo med HUB, som vi har gjort en gang før. Da lærte vi mye om markedet – som er vanvittig inspirerende og kult – men det er også veldig høy standard på å levere der. Man kan ikke gjøre feil. De aksepterer ikke løse tråder eller en manglende knapp. Første leveransen til  en av verdens mest anerkjente merket fra Norden ble nesten 80% prosent av klærne levert tilbake på grunn av deres høye standard for hva reklamasjon er.

IBEN skiller seg fra andre merker ved å ha blitt mest kjent for deres snitt og fargebruk. Samtidig forteller Anh-Marthe at de har veldig gode kvaliteter, så i strikken deres kan du kjenne at det er laget i Italia. De fleste som er gjenbrukere av IBEN har sagt at det IBEN er mest kjent for er snitt og kvalitet.

– Når det kommer til bærekraft tror jeg det er viktig at vi hele tiden har et mål om bli mer og mer bærekraftige. Jeg tror at hvis alle norske bedrifter klarer å sette en sånn standard, at vi hvert år skal gå to nye skritt i riktig retning, så tror jeg muligheten ligger der for at vi blir det landet som er mest bærekraftig.

Tre tips til studenter som vil utforske entreprenørskap eller gründerkarrieren

– Jeg er mest stolt av teamet mitt – jeg har et helt sinnsykt rått personale. Det er tjue super sultne jenter med skikkelig girl-power. Selvfølgelig er det alltid noen utfordringer, men de er så sultne på å utvikle seg med det samme engasjementet som jeg har. Vi er et team som går mot den samme retningen, og de gangene jeg blir mest stolt er når jeg ser hvor rå de jentene jeg jobber med er.

– Det er jo på godt og vondt – jeg krever jo ikke lite. Jeg krever at de konstant ønsker å utvikle seg og at de ønsker å være best i klassen. Selskapsmottoet vårt er bedre i dag, best i morgen, og det er fordi vi skal få lov til å gjøre feil men utvikling kan ikke stagnere – vi kan ikke gjøre samme feilen hver dag. Da må du finne ut hvorfor du gjør en feil også komme deg videre. Det er et ganske stort krav fra meg.

Er du student som har lyst til å starte opp egent agentur eller klesmerke? Her er Anh-Marthes tre tips til hvordan du skal klare å starte opp noe alene.

Først av alt – skap deg trygghet og erfaring ved å leke med andres penger. Start som intern eller ansatt i lignende selskaper som det du vil lage selv. Da får du kjennskap og veien blir lettere.

For det andre – skap deg kapital. Pass på at du tar opp lån før du slutter slik at du ikke trenger å ligge våken om natta. Det er bedre å ha en million på konto og får sove godt hver natt mens du vet at du har råd til å holde på i to år, enn at du skal fokusere på pengene. Da kan det hende at fokuset ditt flytter seg fra verdigrunnlagene dine til penger.

For det tredje – allier deg med smarte mennesker, og snakk med mennesker du ser opp til i bransjen. Be de smarte vennene du har på middag der du kan sparre og spørre om råd og veiledning gjennom hele veien. Som en entreprenør eller gründer så trenger du å ventilere og få input hvis du gjør noe helt alene.

Så man klarer det ikke alene?

Nei, og jeg har vært kjempeheldig. Jeg har hatt mange coacher opp igjennom tidene. Samtidig trenger du et støtteapparat som heier på deg. De ser løsninger og vet hva dine gode og dårlige sider er. På den måten har jeg kommet meg ut av mange situasjoner jeg ikke så en løsning på.

Tilbring tid med gode venner. Hvis du er i en negativ situasjon eller du frykter for at du ikke skal klare noe så trekker man seg unna folk. Det beste man gjør da er å gå til sikkerhetsnettet rundt deg mennesker å snakker med de om det.

Anh-Marthe Storheil