Marit Andreassen jobber på School of Fashion Industry, og er studieleder for årsstudiene Interiør og Retail Design. 13. og 14. Juni skal disse studentene holde avgangsutstilling, sentrert rundt temaet De Fire Elementer, og det jobbes nå på spreng for å gjøre alt klart til den store visningen. Etter å ha jobbet tett sammen med studentene i ett år, er Marit veldig stolt av studentene – og veldig spent på det ferdige resultatet.

 

Studentene våre er modige og arbeidsomme. Jeg kaller de for flittige hender og kloke hoder, fordi de skal igjennom mye på veldig kort tid. Det er veldig gøy for meg å vise hva en ettårig fagskole kan få til, og hva de lærer seg gjennom en så intensiv periode. Det imponerer meg hver eneste gang, og jeg går nå med litt gråt i halsen og gåsehud.

 

 

Hvordan kom dere frem til De Fire Elementer som tema?

Det startet med at studentene var delt opp i grupper og var igjennom en kreativ prosess der de lagde hvert sitt tema. Etter at temaene var spikret ble det holdt avstemning over beste tema, der De Fire Elementene var den klare vinneren. Etter avstemning reiste vi til Milano på studietur, og observerte at både universitetet og på mange av de utstillingene som var der handlet om bærekraft, og det er hovedsakelig det de fire elementene handler om. I Milano fant vi derfor mye inspirasjon.

 

Nå har vi jobbet videre med at det er en gruppe på hvert element som tolker det slik de vil. Det vi gjør i faget vårt er å kommunisere med rom, enten om det er stort eller lite. Det ble også dannet en fellesgruppe, som fant vårt femte element – nettopp Kulturkirken Jakob der utstillingen skal holdes. Det femte elementet er rommet rundt oss, og det passet veldig fint til resten av utstillingen tematisk.

 

Utstillingen vil nok få folk til å stoppe og tenke, ettersom det vil være så mange forskjellige tolkninger og utførelser. Men i hovedsak så er det jo interiør og retail design vi jobber med – vi er ikke aktivister. Vi kommuniserer gjennom de fire elementene som vil bli representert og kommunisert gjennom rom.

Behind the scenes på produksjon av utstilling for interiør og retail design 2019

Hvor har studentene funnet inspirasjon?

Studentene jobber mye kreativt og er samtidig utrolig samfunnsengasjerte. Bærekraft er noe vi snakker mye om; det å følge med på det som skjer i samfunnet og miljøbevaring, og det er det viktigste i samfunnet i dag. Etter at vi hadde bestemt oss for de fire elementer som tema, fikk vi veldig mange inntrykk under Milano Design Week, som også handlet om bærekraft.

 

Samtidig er det samlet inspirasjon fra sosiale medier, der man blir eksponert for mange utrolige inntrykk og forskjellige stilarter, noe som resulterer i at alle studentene har forskjellige måter å jobbe på. Eksempelvis, så ser vi at studentene som jobber med temaet Jord har tolket det i retning av hva som skjer med jord, og hva som vokser der. Derfor har de også fokusert på hvem som spiser gress, hva lager vi av det, og hvordan det vi lager kan bli til jord igjen. Det er jo den bærekraftige og naturlige sirkelen. En annen gruppe fokuserer på hva som skjer etter ild, slik som kull, og bruker dette som inspirasjon for sine rom. Så studentene tolker temaene på sine måter, og det er mange fine installasjoner der man må se og tenke litt.

 

Hva er det vi kan forvente å se?

Vi jobber med kommunikasjon gjennom rom, hvordan man kan skape et rom som formidler et budskap. Det er jo et kunstverk i seg selv, og det er slik vi jobber kreativt. Det ligger en kommunikasjon i et rom uten at man sier noe, også klarer hjernen å tolke det. Så hva man kan forvente å se er opp til hvordan individer velger å tolke det de ser.

Behind the scenes på produksjon av utstilling for interiør og retail design 2019

Hva skiller denne utstillingen fra tidligere utstillinger?

For det første så er denne utstillingen på Kulturkirken Jakob, så lokalet er jo fantastisk. Tidligere har vi vært på Bankvelvet i Sentralen, som også har vært fint, men dessverre litt lite. I tillegg er det bare våre Retail og Interiørdesign studenter som vil vise frem arbeidet sitt i år, ettersom det tidligere har vært andre studenter som også har vist frem. I denne utstillingen er det også skutt inn mer ressurser, slik at vi kan få mest ut av utstillingen.

 

Hvordan går det med studentene nå, rett før visning?

Nå er de veldig slitne. De har nettopp vært igjennom en veldig tøff eksamensperiode der det har blitt stilt store krav fra både skolen og studentene selv. Nå er det de siste dagene med en så stor utstilling, og det er krevende. Jeg tror ikke de har hatt tid til å glede seg en gang, det er bare fullt fokus på å handle inn materialer og gjøre klart til utstilling. Når utstillingen er ferdig derimot vil de nok slappe mer av og utrykke stolthet av det de har klart å lage og gjennomføre.

 

Hvor lenge har studentene jobbet med utstillingen?

Vi begynte å snakke om utstillingen før påske, før de fikk utdelt fordypningsoppgaven sin. Det var da vi hadde den avstemningen om tema slik at vi hadde det litt i bakhodet. Samtidig har vi hatt løpende klassemøter hvor vi har vært innom det, men da har hovedfokuset ligget på fordypningsoppgaven. Så snart den var ferdig har alt fokus vært på utstillingen. Så det har gått fort, og vært veldig intenst, men også svært lærerikt.

Behind the scenes på produksjon av utstilling for interiør og retail design 2019

 

Hvem er det du oppfordrer til å komme på utstilling, og hvorfor?

Jeg oppfordrer alle som jobber i interiør og detaljhandel til å se hva som rører seg hos modige og flinke folk, og for å få inspirasjon. De som skal ansette burde også møte opp, fordi der har de en mulighet til å komme og prate helt uformelt med studentene, og få en følelse av hvem de er. Samtidig så oppfordrer jeg alle tidligere studenter til å komme, slik at utstillingene våre kan bli en møteplass for både nye og gamle. Slik kan de gamle også se hva som er nytt og hva som har blitt gjort, og man kan slå av en prat.

 

Hvorfor er Interiør og Retail design en viktig studieretning på School of Fashion Industry?

Interiør er fashion. Lisbeth Larsen, som er trendanalytiker og jobber på Jotun, sier ikke at hun jobber med maling, men at hun jobber med fashion og mote. Det er det du beveger deg inn i. Ett menneske kan være utrolig vakkert kledd, men det er fortsatt rommet rundt som forsterker inntrykket. Det er jo en grunn til at mange moteskoler har fag som Visual Merchandising og retail design som egne fag, nettopp fordi det handler om trender og samfunnsrefleksjoner. Iris Apfel er kjent for å ha jobbet med mote og interiør, samtidig som at mange motemagasiner har egne seksjoner for interiørdesign og hjemmeinnredning. Så man ser overalt at mote, retail og interiør går hånd i hånd.

Behind the scenes på produksjon av utstilling for interiør og retail design 2019

Hvorfor bør man søke seg til denne studieretningen?

Studiet passer jo best for de som er genuint interesserte, fordi jeg kjenner til konkurrentene og vet hvor stor konkurransen er. Jeg ønsker at mine studenter skal være forberedt på konkurrentene. Derfor er studiet også lagt opp slik at de skal kunne være med og svare på konkurransen, og vi tenker fra dag én at du skal kunne få jobb når du er ferdig. Skal man studere interiør og  retail design må du kunne dedikere det året til å jobbe med studiet, fordi det er et intensivt år hvor vi søker å maksimere ditt læringsutbytte.

 

Bransjen for retail og interiør er stadig i omveltning, hvordan jobber du/dere for å holde studiene aktuelle?

Jeg tenker alltid selv at jeg aldri kommer til å bli ferdig utlært. Jeg må alltid følge med på samfunnstrender, samfunns-svingninger, og fornye meg selv hele tiden. Det handler jo også om at vi som en skole bør prøve å ligge litt i forkant av hva bransjen gjør. Det handler om å følge med. hele tiden. Det finnes ikke en forelesning som er lik den som var i fjor fordi det blir endret hele tiden. Vi vil alltid forbedre oss og ta inn nye ting, som er en stor jobb – men veldig interessant.

Portett: Marit Andreassen, studieleder på interiør og retail design

Marit Andreassen

Studieleder for utdanningene Interiør og Retail design ved SoFI, med over tyve års erfaring innen interiør og retail design-bransjen, samt lang erfaring som studieleder og utvikling av utdanningsopplegg.  Erfaren kursholder for blant andre Westerdals, Jernia og Ikea. Forfatter av fagboken Retail Design. Vært med å bygge opp internasjonal skole for eksponeringsdesign. Prosjektleder for Steen&Strøm vindusutstilling som ble kåret til en av topp tre i VM Awards 2018, og mottatt flere priser for beste stand i konkurranser.