Interiør – Romdisponering

null

Romdisponering er grunnleggende for interiørdesign. Du vil lære hvorfor romplanleggingen er viktig, hva det betyr og involverer, og hvordan prosessen fungerer innenfor faser av designarbeidet.

Interiør – Romdisponering handler om bevissthet om det fysiske roms virkning på mennesker og å skape funksjonelle løsninger tilpasset rommets form og brukerne. Det kan være for private brukere eller offentlig miljø.

Romplanlegging i interiørdesign

Tenk deg at bedriften din vokser og til slutt går inn i et større kontor. Du kjenner rollen og betydningen av effektiv bruk av plass på arbeidsplassens produktivitet, men du trenger hjelp med det. Hvem går du til?

Interiørdesignere hjelper til med å forbedre funksjonaliteten og mange andre kvaliteter i interiøret. De tilbyr tjenester innen byggningsdesign for å finne gode løsninger for bestemte formål eller bruk.

Romdisponering er å planlegge områder for å imøtekomme de funksjonelle, romlige og behovskravene i form av romoppsett og sluttplanlegging. Dette innebærer å skape en romplan, en tegning som viser arrangementet av funksjonelle elementer i et bestemt område.

En romplan utvikles ved å løse mange designproblemer. Men romplanlegging er ikke som matematikk eller fysikk; det er ikke noe enkelt svar på problemene. Ikke desto mindre søker interiørdesignere alltid etter de beste arbeids- og funksjonsløsninger  for å oppfylle de nødvendige kriteriene for bruk.

Siden ingen enkeltsvar er riktig, er det ingen fasitsvar i romdisponeringen. Det er en prosess i mange faser. Dette innebærer at planleggingen vil gå systematisk igjennom en  rekke handlinger, vurderinger og beslutningsprosesser mellom fasene av pre-design, foreløpig design og designutvikling.

FAGLIG INNHOLD – INTERIØR

Skolen, med studentene i fokus, gir markedet et magasin om utdanningens innhold og presentasjon av studentenes arbeider. Dette magasinet er studentdrevet og her få du kunnskap om merkevareidentitet og merkevareledelse….

Styling gir studenten forståelse og øvelser på hvordan man praktisk styler et rom. Fotostyling gir et innblikk i teknikker for produktplasseringer i kommersiell regi.…

Concept Development, eller konseptutvikling, handler om å lage gjennomførte interiører som har et helhetlig uttrykk. Det kan være i forhold til et gitt firmakonsept eller for privatpersoner. Emnet skal gi deg lærdom om tydeliggjøring av et budskap eller uttrykk i alle, ledd, men spesielt i de rommelige arenaer….

Belysning skal lære deg hvordan lyset er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal være, se og bevege seg. Nedenfor finner du noen ord om belysning i bolig.…

Materiallære viser hvilke materialer som kan brukes i utvikling av interiørkonsepter i private og offentlige rom.…

Romdisponering er grunnleggende for interiørdesign. Du vil lære hvorfor romplanleggingen er viktig, hva det betyr og involverer, og hvordan prosessen fungerer innenfor faser av designarbeidet.…

Forskning eller studier om mennesker, målgrupper og fremtiden gir deg innsikt i form og funksjon i faget Interiørdesign i nåtid og fremtid.…

I dette faget undervises det i trender og trendutvikling presentert gjennom ulike modeller. I Trend forecasting får du en introduksjon til de mest anerkjente leverandører og verktøy som brukes for å forutse kommende trender….

Målgruppeanalyse er et viktig redskap for å kunne tilrettelegge faget interiørdesign til de forskjellige menneskers ønsker, drømmer og behov.…

Stilhistorie gir innsikt i hvordan mennesker levde og bodde tidligere. Denne kunnskapen benyttes for å forstå nåtid  og fremtid, samt for å kunne lage scenografiske etterligninger.…

Digitale verktøy anvendes som tekniske hjelpemidler for å gi deg tilnærming til næringslivet, samt gjøre deg i stand til å forklare og presentere gode løsninger innen interiørdesign. Det er et stort pre i jobbsøksammenheng å kunne beherske de digitale programmene som brukes i bransjen.…

Form og Komposisjon gir innføring i begreper og metoder innen layout, design og komposisjon. Komposisjon handler om å sette sammen ulike elementer til en ønsket helhet slik at den fremstår som enhetlig, ordnet og relevant.…

På SoFI – School of Fashion Industry – Interiør – undervises det i Frihåndstegning. Frihåndstegning gir innsikt i enkle teknikker som gir forklarende  tegnetekniske resultater for presentasjon til kunde.…

Teambuilding, også kalt Lagbygging, er et samlingsbegrep for ulike typer aktiviteter som brukes til å styrke sosiale relasjoner og definere roller i lag, ofte med samarbeidsprosjekter.…

På SoFI – School of Fashion Industry undervises det i Kreative Teknikker. Emnet gir deg lære om teknikker som trigger og yngler kreative ideer.…

Fargelære gir deg kunnskap om farger og hvordan farger oppleves. Emnet gir et generelt teoretisk rammeverk og forståelse for de forskjellige egenskapene til fargene.…

Hver vår har skolen en utstilling laget av studentene og med studentenes arbeider i fokus. Næringslivet inviteres, og studenten må bygge sin egen merkevareidentitet i presentasjon av utstillingen og sine arbeider.…

Entreprenørskap skal gi deg innsikt i drift av kommersielle bedrifter og hvordan du selv kan starte ditt eget firma og etablere din egen merkevare.…