null

Her kan du se et eksempel på en opptaksprøve for Interiør og Retail Design!

 Har du spørsmål angående opptaksprøven? Kontakt oss på tlf 24 14 97 50 eller e-post til post@sofi.no – Vi er her for å hjelpe deg videre!

Dersom du er usikker på hvordan du skal gå frem med oppgaven, så kan du la deg inspirere av dette eksempelet. Ta deg god tid til å kjenne etter hva du brenner for og ønsker å formidle gjennom opptaksprøven. For eksempel kan det være lurt å gå rundt i sentrum og bli inspirert av ulike kafer og butikker for å bli kjent med din egen stil og smak.

Det er viktig og ikke bli skremt av en opptaksprøve, men heller se det som en mulighet til å få en smakebit av studiet du ønsker å starte på. Oppgaven kan løses på mange forskjellige måter og det finnes ingen fasit.

INTERIØR

DEL 1: KREATIVITET

Lag to forskjellig borddekkinger med forskjellige stiler. Ta bilde av borddekkingene og beskriv stilene.

Hensikten med oppgaven er å vise kreativitet og formidlingsegenskaper.

«Nordisk moderne stil for unge mennesker»

Stilen er stram og moderne og  med innslag av naturalmaterial som tre og hamp og lin. Stilen er ment å skulle appellere til unge mennesker som liker nordisk minimalistisk stil med innslag av naturmaterialer.

«Bohemsk stil for voksne damer»

Stilen er frodig, bohemsk og fargerik med et snev av 80-talls følelse og er ment å appellere til voksne damer som liker å kose seg med god mat og drikke.

DEL 2: INTERIØR

Ta bilde av en cafe du synes er fin og beskriv hvorfor du liker den.

Hensikten med oppgaven er å vise formidlingsegenskaper gjennom tekst og bilde.

På Lilleaker i Oslo finner du café Grønn, som i tillegg til å servere mat selger delikatesser, catering, blomster og interiørartikler.

Her er det alltid koselig å komme innom. De har åpent fra halv åtte om morgenen til kl. syv på kvelden, så de fanger opp kundene sine både sent og tidlig.

Hva gjør dette til et spesielt koselig sted: interiøret med god lyssetting, frodigheten med salg av vakre blomster, god hjemmelaget mat og alltid hyggelig betjening med et smil om munnen.

RETAIL DESIGN

 

DEL 1: KREATIVITET

Ta bilde av et antrekk som du har hjemme, bruk gjerne belter, skjerf, vesker og smykker som passer til. Estimert tidsbruk er ca 30 minutter. Hensikten med oppgaven er at du viser kreativitet.

Her har jeg plukket frem et sommerlig antrekk som jeg ser for meg kan brukes på en sommerfest eller når man skal ut å spise eller ta ett glass vin med venner for å feire en anledning.

Jeg har matchet kjolen med rosa veske og sko sammen med røde øredobber for å fange opp bruken av både rosa og rødt i kjolen.

DEL 2: RETAIL DESIGN

Ta bilde av en butikk som du synes er fin og beskriv hvorfor du liker den. Estimert tidsbruk er ca 30 minutter. Hensikten med oppgaven er å vise formidlingsegenskaper gjennom tekst og bilde.

I sentrum av Oslo finner du skjønnhetspleie butikken Aesop. Dette er en av Oslos vakreste butikker etter min mening.

Den er utformet av Snøhetta arkitekter og verdt besøket i seg selv. Her har man tatt utgangspunkt i de eksisterende detaljer i rommet og spilt videre på disse.

I taket er det gamle bueganger med effektfull lyssetting. I sentrum av butikken er det satt opp en vask så man kan få testet produktene.

Når man kommer inn i butikken lukter det godt og på utsiden av butikken kan man forsyne seg med gratis håndkrem fra dispensere.

Butikken er gjennomtenkt ved at man stimulerer alle sanser og tilbyr noe mer enn bare salg av skjønnhetsprodukter.