Digitale Verktøy

null

Digitale verktøy anvendes som tekniske hjelpemidler for å gi deg tilnærming til næringslivet, samt gjøre deg i stand til å forklare og presentere gode løsninger innen Retail Design. Det er et stort pre i jobbsøksammenheng å kunne beherske de digitale programmene som brukes i bransjen.

Det gis god innføring og opplæring i bruk av programmene Graphisoft ArchCAD, Adobeprogrammene Photoshop, Illustrator og InDesign. Det gis også undervisning i bruk av CMS-systemet WordPress.

ArchiCAD

• Introduksjon i ArchiCAD.
• Konstruksjon av vegger, gulv og tak.
• Plassering av vinduer og dører.
• Bruk av møbler og 3D objekter.
• Kamera og 3D visning.
• Materialer og tilpassing av teksturer.
• Målsetting.
• Lyssetting.
• Rendering (generering av et 3D bilde).
• Dele opp og klippe bort objekter.
• Konstruksjon egne objekter.
• Oppriss.
• Jobbe i etasjer.
• Tilpassing av plan- og 3D tegning for print.

Photoshop

• Introduksjon i brukergrensesnitt og lag
• Fargekorrigering slik at du får spennende og fine bilder
• Retusjering
• Sette sammen flere bilder
• Bruk av masker
• Jobbe med tekst og form
• Lagre bilder til ulike medier, med ulik oppløsning og ulike filformater
• Optimalisering av bilder til webF
• Bildebehandling fra ArchCAD 3D til presentasjon

Illustrator

• Bli kjent med arbeidsområdet, menyer, paneler og verktøy
• Opprette og tilrettelegge nye dokumenter for web og trykk
• Tegne, kombinere og transformere grunnleggende former
• Tekstutforming og typografi
• Vektortegning med pennverktøyet
• Farger, pensler og effekter for tegning og maling
• Montere inn tekst og bilder fra andre programmer
• Introduksjon til Live Trace og Live Paint
• Eksport og klargjøring for web og trykk

InDesign

• Bli kjent med menyer og verktøy
• Effektiv jobbing med tekst- og sidemaler
• Grunnleggende typografi
• Importere og tilpasse bilder og tekst
• Plassere bilder med tekst rundt
• Lage egne farger
• Bruk av effekter
• Kontroll av dokumenter og eksport til pdf

WordPress

Det gis innføring i bruk av WordPress til å lage egne websider og Blogg.

FAGLIG INNHOLD – RETAIL DESIGN

Skolen, med studentene i fokus, gir markedet et magasin om utdanningens innhold og presentasjon av studentenes arbeider. Dette magasinet er studentdrevet og her få du kunnskap om merkevareidentitet og merkevareledelse….

En fotostylist jobber tett med fotografen i et fotoshoot (oftest for et magasin). Stylisten skaper stemningen eller tonen for den fotografiske “historien”. Fotostylistens jobb er å…

Alle butikker plasserer varene sine i hyller eller heng og mange har profesjonelle visual merchandisere til å gjøre denne jobben…..

Lyset og belysningen er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal se og sanse varehandelens produkter…..

Retail Designere må ha kunnskap om produkter og materialer en kan bruke på et prosjekt. Du må også ha kunnskap om ressurser som er tilgjengelige for å å lære mer om produkter og materialer som du kan bruke..…

 Butikkplanlegging og konseptarbeid utføres med bakgrunn i kommunikasjon og salgsfremmende tiltak med kunden og produktene i fokus. Butikkplanlegging er merkevareledelse med rommet som arena..…

Forskning eller studier om mennesker, målgrupper og fremtiden gir deg innsikt i form og funksjon i faget Interiørdesign i nåtid og fremtid.…

Trend forecasting går ut på å kartlegge kommende trender i et bredt landskap av sektorer, som blant annet teknologi, økonomi, design, interiør, sport, og psykologi…..

Stilhistorie gir innsikt i hvordan mennesker levde og bodde tidligere. Denne kunnskapen benyttes for å forstå nåtid  og fremtid, samt for å kunne lage scenografiske etterligninger..…

Digitale verktøy anvendes som tekniske hjelpemidler for å gi deg tilnærming til næringslivet, samt gjøre deg i stand til å forklare og presentere gode løsninger innen Retail Design..…

Form og Komposisjon gir innføring i begreper og metoder innen layout, design og komposisjon. Komposisjon handler om å sette sammen ulike elementer til en ønsket helhet slik at den fremstår som enhetlig, ordnet og relevant.…

Du vil lære teknikker for frihåndstegning og være i stand til å tegne både detaljer, perspektiv og raske skisser. Vi skal videre kunne.…

Teambuilding, også kalt Lagbygging, er et samlingsbegrep for ulike typer aktiviteter som brukes til å styrke sosiale relasjoner og definere roller i lag, ofte med samarbeidsprosjekter.…

På SoFI – School of Fashion Industry undervises det i Kreative Teknikker. Emnet gir deg lære om teknikker som trigger og yngler kreative ideer.…

Fargelære gir deg kunnskap om farger og hvordan farger oppleves. Emnet gir et generelt teoretisk rammeverk og forståelse for de forskjellige egenskapene til fargene.…

Hver vår har skolen en utstilling laget av studentene og med studentenes arbeider i fokus. Næringslivet inviteres, og studenten må bygge sin egen merkevareidentitet i presentasjon av utstillingen og sine arbeider.…

Entreprenørskap skal gi deg innsikt i drift av kommersielle bedrifter og hvordan du selv kan starte ditt eget firma og etablere din egen merkevare.…