Belysning

null

Lyset og belysningen er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal se og sanse varehandelens produkter.

Retail design: lighting as an atmospheric tool, creating experiences which influence consumers’ mood and behaviour in commercial spaces:

• General lighting: Allmennbelysning

• Accent lighting : Effektbelysning

• Play of brilliance: Dekorasjonsbelysning

Allmennbelysning er lys for de dagligdagse gjøremål, slik at mennesker ser og leser omgivelsene sine på en riktig og trygg måte. Effektbelysning er lys som framhever spesielle trekk i omgivelsene, favorittlampen kan derfor tilhøre denne klassen. Dekorasjonsbelysning er lys som gleder øyet, for eksempel en krystall lysekrone eller mange tente stearinlys.

Det finnes ingen fasit på hvordan man skal belyse en bolig. Belysningsteknologien gir mange muligheter. En løsning kan være like god som en annen. Det er likevel noen forhold som man bør tenke over ved valg av belysning i hjemmet.
Velg lamper og lyskilder med omtanke. Hvor og til hva skal belysningen brukes? Gir lampene tilstrekkelig lys uten å blende? Hvor lenge skal lyset være tent? Hvor kan man bruke LED-pærer, sparepærer, halogen osv.?
Det er stor forskjell på belysningen man skal bruke i de ulike rom, over kjøkkenbordet, ved pc-en, i trappen, i stuen, utendørs eller til fest. Husk også på at behovet for lys, sammen med økt ubehagsblending av lys, øker med alderen. Hvor lenge tenker man å bo i boligen? Dette er også relevant for løsningene man velger.
Finn den ”riktige” blandingen av lyskvaliteter til ditt hjem. En variert bruk av lyskilder og lamper – med ulik form og størrelse samt variasjon i fargetemperatur og lysnivåer – gir flotte ”lysrom”.

FAGLIG INNHOLD – RETAIL DESIGN

Skolen, med studentene i fokus, gir markedet et magasin om utdanningens innhold og presentasjon av studentenes arbeider. Dette magasinet er studentdrevet og her få du kunnskap om merkevareidentitet og merkevareledelse….

En fotostylist jobber tett med fotografen i et fotoshoot (oftest for et magasin). Stylisten skaper stemningen eller tonen for den fotografiske “historien”. Fotostylistens jobb er å…

Alle butikker plasserer varene sine i hyller eller heng og mange har profesjonelle visual merchandisere til å gjøre denne jobben…..

Lyset og belysningen er en betydelig påvirkningsfaktor i romlige arenaer hvor mennesker skal se og sanse varehandelens produkter…..

Retail Designere må ha kunnskap om produkter og materialer en kan bruke på et prosjekt. Du må også ha kunnskap om ressurser som er tilgjengelige for å å lære mer om produkter og materialer som du kan bruke..…

 Butikkplanlegging og konseptarbeid utføres med bakgrunn i kommunikasjon og salgsfremmende tiltak med kunden og produktene i fokus. Butikkplanlegging er merkevareledelse med rommet som arena..…

Forskning eller studier om mennesker, målgrupper og fremtiden gir deg innsikt i form og funksjon i faget Interiørdesign i nåtid og fremtid.…

Trend forecasting går ut på å kartlegge kommende trender i et bredt landskap av sektorer, som blant annet teknologi, økonomi, design, interiør, sport, og psykologi…..

Stilhistorie gir innsikt i hvordan mennesker levde og bodde tidligere. Denne kunnskapen benyttes for å forstå nåtid  og fremtid, samt for å kunne lage scenografiske etterligninger..…

Digitale verktøy anvendes som tekniske hjelpemidler for å gi deg tilnærming til næringslivet, samt gjøre deg i stand til å forklare og presentere gode løsninger innen Retail Design..…

Form og Komposisjon gir innføring i begreper og metoder innen layout, design og komposisjon. Komposisjon handler om å sette sammen ulike elementer til en ønsket helhet slik at den fremstår som enhetlig, ordnet og relevant.…

Du vil lære teknikker for frihåndstegning og være i stand til å tegne både detaljer, perspektiv og raske skisser. Vi skal videre kunne.…

Teambuilding, også kalt Lagbygging, er et samlingsbegrep for ulike typer aktiviteter som brukes til å styrke sosiale relasjoner og definere roller i lag, ofte med samarbeidsprosjekter.…

På SoFI – School of Fashion Industry undervises det i Kreative Teknikker. Emnet gir deg lære om teknikker som trigger og yngler kreative ideer.…

Fargelære gir deg kunnskap om farger og hvordan farger oppleves. Emnet gir et generelt teoretisk rammeverk og forståelse for de forskjellige egenskapene til fargene.…

Hver vår har skolen en utstilling laget av studentene og med studentenes arbeider i fokus. Næringslivet inviteres, og studenten må bygge sin egen merkevareidentitet i presentasjon av utstillingen og sine arbeider.…

Entreprenørskap skal gi deg innsikt i drift av kommersielle bedrifter og hvordan du selv kan starte ditt eget firma og etablere din egen merkevare.…