SoFI Starter opp undervisning i 3D design for motestudentene

Store motehus som Burberry og Hugo Boss har allerede begynt å basere sine design på 3D-teknologi. Nå skal studentene ved SoFI få et innblikk i hvordan fremtidens mote kan skapes.

– CLO3D er et program som lager digitale prototyper av klær. Det blir allerede brukt i stor grad av motebransjen. Burberry og Hugo Boss er blant motehusene som har endret designutviklingen sin ved hjelp av dette programmet. Programvarer som utvikler digitale prototyper kommer til å bli standarden i fremtiden, forteller Jon Amund Søfferud, hovedlærer på SoFI.

 

Første og andre klasse ved SoFI skal ha undervisning i CLO3D i løpet av mars og april. Programmet vil med sine mange muligheter være en fin bro mellom hovedemnene konstruksjon og design. Planen er at 3D skal integreres i pensum i større grad fremover.

 

– Både første og andre klasse ved SoFI vil ha undervisning i løpet av våren i programmet CLO3D som gjør det mulig å jobbe med både design og mønsterkonstruksjon. Programmet vil være en fin bro mellom hovedemnene konstruksjon og design, og skal integreres i større grad i tiden fremover, sier Søfferud.  

 

– Studentene våre kommer til å dra god nytte av det å kunne vurdere plaggene og for eksempel se feilene som blir gjort fortløpende.

Kutter ned produksjonstiden

 

– Fordelene med å bruke et program som CLO3D er at det effektiviserer alle ledd, både i design- og produksjonsprosessen. Mønsterkonstruksjonen blir gjort direkte i programmet og prototypen blir «sydd» digitalt. Slik får du se hvordan mønsterdelene kommer til å fungere, og du kan se potensielle feil med en gang, sier Søfferud.

 

Å kunne gjøre justeringer og se resultatet med en gang gjør at man ikke trenger å bruke like mye tid og penger på mange av de leddene som finnes i moteindustrien i dag. Nå kan mer bli gjort på en digital modell.

 

Den tradisjonelle metoden for design og produktutvikling er både tidkrevende, dyr og en belastning på klima. Den typiske prosessen er at designeren sender en flattegning med tekniske beskrivelser av plagget til en fabrikk, og fabrikken produserer opp prototyper/samples i riktig stoff.

 

Disse prototypene blir sendt til hovedkontoret for at de kan vurderes på en modell og målt for å se om alle målene er korrekte. Justeringer blir dokumentert og sendt til fabrikken slik at det blir produsert opp en ny og mer korrekt prototype.

 

Det tar vanligvis omtrent 37 dager å produsere og vente på prototyper fra fabrikken før den optimale prøven blir oppnådd. Et gjennomsnittlig produkt har ofte to til tre runder med prototyper. Ved å bruke et digitalt prototypeverktøy som CLO3D kutter man betraktelig ned produksjonstiden. Det kan la seg gjøre å finne den riktige prototypen på 24 timer. Det vil også være enklere å vurdere produktet og finne målene.   

Det er enkelt å legge til elastikk i plaggene

Konstruksjonsmønster til en jakke.

Strikktekstur fra Stoff-biblioteket

Ser feilene før man gjør dem

 

I et stort brand er det mange aktører som kommer med sine meninger og tar avgjørelser før et plagg blir godkjent til å gå i produksjon. Disse aktørene er designere, designassistenter, produktutviklere, fabric manager, category manager og markedsførere som kommer med sin ekspertise. Designverktøy som CLO3D smelter flere av disse rollene sammen slik at det blir enklere å få en bedre oversikt over produktet.   

 

CLO3D har også et slags stoffbibliotek som kan simulere 50 ulike stoffer med både fysiske og visuelle kvaliteter. I programmet kan du dermed se fysiske kvaliteter som hvor mye elastikk det er i materialer, tykkelsen og hvordan de faller på kroppen. De visuelle kvalitetene gir deg et riktig bilde av hvordan stoffene ser ut, om en jobber med for eksempel silke, skinn eller strikk.   

 

– Det å kunne legge inn stoff og se de ulike kvalitetene i plagget som er «sydd sammen» på en digital modell gjør at man mye enklere kan se om produktet blir slik du ønsker. I CLO3D kan du se om plagget for eksempel er for trangt, eller om det er andre feil som må justeres.

 

– Dette er et  smart program som gjør at man kan se feilene før man har brukt mye tid på det. Et gjentakende problem hos flere bedrifter er at en stor andel av plaggene som går inn i prototypstadiet, ender opp med å bli skrinlagt før de går ut i butikk nettopp fordi de har mange feil underveis.

 

– Å bruke en programvare som finner problemene før du har hatt mange runder til og fra fabrikk, gjør at du sparer både miljø og tid, i tillegg til at det er økonomisk gunstig.  

 

Mer bærekraftig produksjon

 

– Produktene som blir designet i programmet ser såpass ekte ut at de kan legges ut på nettsidene for å teste ut hvordan produktet blir tatt imot. Designeren bruker typisk mellom ett til to år fra designprosess til produktene er ute i butikk.  

 

– Med denne programvaren har innkjøpere en gyllen mulighet til å se kolleksjonen direkte på en digital modell, vurdere hva de synes om plaggene for så å komme med en bestilling allerede før produksjon. Med den responsen kan designeren gi en mer realistisk bestilling på antall til fabrikken.

 

– Å få kompetanse innen 3D er noe studentene gleder seg til. På sikt ser vi på muligheten til å koble på studenter fra Interiør, Retail Design og Moteindustri også, avslutter Søfferud.