Studentgalleri – Trend forecasting

Har du noen gang lurt på hvordan flere internasjonale designere klarer å vise like trender på catwalken samme sesong? Om våren kan Vogue fortelle at det er blomsterprint som dominerer Paris Fashion Week, og når september kommer er det oversizede frakker å se hos både Dior og Vetements.

Trend forecasting går ut på å kartlegge kommende trender i et bredt landskap av sektorer, som blant annet teknologi, økonomi, design, interiør, sport, og psykologi. Dette blir som oftest gjort av et stort globalt trend-byrå, som WGSN, som til en hver tid har ansatte som samler informasjon fra forskjellige hjørner av verden. Informasjonen blir så filtrert og gjort om til rapporter som kunder kan dra nytte av, som for eksempel et stort motehus som trenger å vite hva kundene deres ønsker å kjøpe om 2 år. En trendrapport beskriver én eller flere spesifikke trender i form av tekst, bilder og materialer, og er som regel visuell.

2.klasse Motedesign fikk i oppgave å lage moodboards basert på trendrapporter fra WGSN.com. De skulle også utarbeide colourboards til tre forskjellige segmenter: herre, dame og barn.

Dette var en oppgave som skulle lære studentene å tyde trendrapporter og å lage tydelige boards som var relevante for de forskjellige segmentene. Her ser du noen av resultatene: