Møte med næringen: Kelsey Matheson

Kelsey Matheson (27) fullførte masteren sin ved Oslo Universet i 2016. Oppgaven hans handlet om bærekraftighet i den danske moteindustrien. I dag jobber han for F5 Concept Store, hvor han er ansvarlig for å administrasjon av nettbutikken, og som freelancer på ulike prosjekter.

Sist uke presenterte Kelsey masteroppgaven sin for SoFI-studentene under ”Møte med næringen”. Vi tok en kjapp prat med han om fokuset på bærekraftighet i den danske og norske moteindustrien.

-Hvor stort er fokuset på bærekraftighet og bruk av organiske materialer hos de danske merkene? Er det en forskjell fra mindre brands til større etablerte merker?

Researchen jeg gjorde i forkant av masteravhandlingen min viste at det var et stort fokus på bærekraftighet hos danskene generelt. Bærekraftighet er et veldig bredt tema: for noen bedrifter innebærer dette å fokusere på bruken av organiske materialer, mens andre prøvde å maksimere levetiden til produktene sine gjennom høy kvalitet og tidløst design. Å kutte ned på avfall og å finne energieffektive løsninger er også målsetningen til flere av de store aktører i bransjen.
Et grønt fokus har vist seg å være et ganske omtalt tema i Danmark, hvor flertallet prøver å bedre sin forretningsmodell på en eller anen måte.

Fra en forbrukers perspektiv, hvis han eller hun ønsker å handle bærekraftig mote: hva er dine tips?

Det er vanskelig, spesielt i Norge, å finne ”bærekraftig mote”. Utrykket har startet å miste sin opprinnelige mening etter å ha blitt markedsført av store kjedebedrifter, som produserer organiske produkter i lav kvalitet. Det beste du kan gjøre er å investere i plagg av høy kvalitet med lang levetid og som støtter lokale norske designere.

Hva gjør vi for å promotere bærekraftig design i Norge, og hva er neste steg?

Vi er ikke så gode på å promotere bærekraftig mote i Norge. Moteindustrien må først og fremst finne en mer strukturert og effektiv operasjonsmodell i henhold til regjeringens politikk, og institusjoner med spesifikke mandater for fremtidens moteindustri. Akkurat nå fremstår alt veldig splittet.
Jeg mener også at det burde være mer fokus på designskolene. Norge er fortsatt en ganske ny og liten industri, og å gi unge studenter sjansen til å vise under Oslo Runway er et viktig steg mot en bedre fremtid. Dette gjelder også større økonomisk støtte til allerede etablerte designere.

FØLG OSS GJERNE