Aktuelt

Aktuelt

Nyheter

Behind the scenes: Motestyling

Onsdag hadde studentene på Motekonsulent shoot i Motestyling med foreleser Christina Ledang.

Oppgaven var å å velge en akutell tendens og samarbeide om å skape en moteserie. Vi gleder oss til å se bildene!

Foto: Doan M. Nguyen Makeup: Hibo Musa Hår: Julie Madeleiene Voldengen Modeller: Emilie og Victoria /Team Models

 

Se filmer fra gårsdagen på Instastory og følg oss på @sofi_school

 

Publisert

23.03.2017

Møte med næringen: Kelsey Matheson

Kelsey Matheson (27) fullførte masteren sin ved Oslo Universet i 2016, som omhandlet bærekraftighet i den danske moteindustrien. I dag jobber han for F5 Concept Store, hvor han er ansvarlig for å administrasjon av nettbutikken, og som freelancer på ulike prosjekter.

Sist uke presenterte Kelsey masteroppgaven sin for SoFI-studentene under ”Møte med næringen”. Vi tok en kjapp prat med han om fokuset på bærekraftighet i den danske og norske moteindustrien.

Hvor stort er fokuset på bærekraftighet og bruk av organiske materialer hos de danske merkene? Er det en forskjell fra mindre brands til større etablerte merker?

Researchen jeg gjorde i forkant av materavhandlingen min viste at det var et stort fokus på bærekraftighet hos danskene generelt. Bærekraftighet er et veldig bredt tema: for noen bedrifter innebærer dette å fokusere på bruken av organiske materialer, mens andre prøvde å maksimere levetiden til produktene sine gjennom høy kvalitet og tidløst design. Å kutte ned på avfall og å finne energieffektive løsninger er også målsetningen til flere av de store aktører i bransjen.
Et grønt fokus har vist seg å være et ganske omtalt tema i Danmark, hvor flertallet prøver å bedre sin forretningsmodell på en eller anen måte. 

Fra en forbrukers perspektiv, hvis han eller hun ønsker å handle bærekraftig mote: hva er dine tips?

Det er vanskelig, spesielt i Norge, å finne ”bærekraftig mote”. Utrykket har startet å miste sin opprinnelig mening etter å ha blitt markedsført av store kjedebedrifter, som produserer organiske produkter i lav kvalitet. Det beste du kan gjøre er å investere i plagg av høy kvalitet med lang levetid og som støtter lokale norske designere.

Hva gjør vi for å promotere bærekraftig design i Norge, og hva er neste steg?

Vi er ikke så gode på å promotere bærekraftig mote i Norge. Moteindustrien må først og fremst finne en mer strukturert og effektiv operasjonsmodell i henhold til regjeringens politikk, og institusjoner med spesifikke mandater for fremtidens moteindustri. Akkurat nå fremstår alt veldig splittet.
Jeg mener også at det burde være mer fokus på designskolene. Norge er fortsatt en ganske ny og liten industri, og å gi unge studenter sjansen til å vise under Oslo Runway er et viktig steg mot en bedre fremtid. Dette gjelder også større økonomisk støtte til allerede etablerte designere.

Publisert

22.03.2017

Mote og teknologi: Iris van Herpen

3D-printing har de siste årene blitt et satsningsområde innenfor den teknologiske utviklingen. Fra først kun å bli brukt til utarbeiding av prototyper på det industrielle markedet på sent 80-tallet, har vi begynt å åpne opp for de mange mulighetene denne spennende innovasjonen kan gi oss. Enkelt forklart går selve prosessen ut på å sende en tegning i 3D fra maskin til printer, hvor flere lag av smeltet plast(eller andre materialer) i flytende form eller pulver blir lagt på hverandre. Plasten vil deretter raskt størkne før neste lag blir printet.

For moteindustrien kan en optimalisert versjon av dagens 3D-printing bli en lønnsom ressurs. Teknologien kan hjelpe designere til å effektivisere produksjonen og redusere kostnader tilknyttet arbeidskraft og transport, samt være et nyttig verktøy for utvikling av alternative materialer.

Kjent for sistnevnte er den hollandske designeren Iris van Herpen. Med en utdannelse fra prestisjefylte Artez Institute of Arts in Arhem og et internship for ikoniske Alexander McQueen, har Van Herpen klart å skape en sterk merkevare siden sin debut i 2007. Designeren er kjent for sitt abstrakte kunstneriske utrykk med hovedfokus på kolleksjoner som blander klassisk håndverk og utvikling av nye materialer ved hjelp av teknologi.
Med kolleksjonen ”Crystallization” i 2010 var van Herpen den første designeren til å vise 3D-printede kreasjoner på en runway. Kolleksjonen ble laget i samarbeid med designer og arkitekt, Daniel Widrig, og tech-bedriften MGX by Materialise. Med 3D-printing og laserkutting har designeren åpnet opp mulighetene for silhuetter som tidligere ikke har vært mulig å skape med tradisjonell håndverk. Selv om man skulle tro at futurisme og teknologi var hoved-inspirasjonen bak hennes kolleksjoner, har van Herpen selv utalt i et intervju fra 2016 at det er naturen som er hennes største inspirasjon. Digitale teknikker blir kun brukt som et verktøy i designprosessen, forteller hun.

Se det inspirerende intervjuet med designeren her!

Publisert

16.03.2017

Studentgalleri