Møte med næringen – KONTRAST Project

Under Møte med næringen tidligere i vår fikk vi besøk av representanter fra 3 bedrifter som er med å fremme utviklingen av en bærekraftig moteindustri. Denne gangen har vi snakket med KONTRAST Project om deres social business som  startet med  smykker laget av sølv og gummi fra sykkelslanger plukket opp fra gatene i Kathmandu.

 

Kan du fortelle om Kontrast og filosofien bak brandet? Hvordan startet det hele?

Vi er to jenter, Hedda og Kine, fra Oslo, som har felles bakgrunn og interesse for business, utviklingsstudier og design. Kine har bodd i Nepal og har et stort nettverk i landet. Etter jordskjelvet 25 april i 2015 satte vi oss ned for å finne ut hvordan vi kunne prøve å hjelpe til, og fant ut at vi kunne selge smykker med sølv og gummi fra sykkelslanger som Kine hadde plukket opp fra gaten i Kathmandu. Vi gav alt vi tjente til en organisasjon som heter Mountain People i Nepal, som jobbet med å skaffe telt, medisiner, mat mm. Et halvt år senere opprettet vi et AS, og er i dag en sosial business som lager klær og smykker på en bærekraftig måte og med en transparent produksjonskjede.

Designmessig jobber vi i tråd med ‘estetisk bærekraftighet’ (en kul dansk estetikk-professor, Kristine Harper, har skrevet mye om denne teorien) som handler om at designet skal vare over tid. En måte å oppnå dette på er å skape et design hvor det er en balanse mellom nytelsen av det som er forventet og gjenkjennelig, og nytelsen som oppstår ved at noe forundrer eller sjokkerer øyet som ser. Vi har et klassisk og tidløst design, slik at plagget kan tåle mange år og trender, men det er også en liten tvist som gjør at man holder på interessen for plagget over tid. Det slutter med andre ord ikke å ‘pirre’ nysgjerrigheten til brukeren og gjør at designet i seg selv er bærekraftig – ikke bare måten det er produsert på. Det er flere og flere som har bærekraftig produksjonskjede, og det er veldig positivt. Vi synes at det er utrolig viktig at man også tenker nøye gjennom design, og ser på det som et like viktig ledd for å oppnå bærekraftige produkter.

I dag produserer vi klærne i Kathmandu (både søm og farging), og vi gir 30% av profitten fra smykkesalget til en organisasjon som jobber med juridisk veiledning og helseutdanning for nepalske kvinner. Det å ha positive sosiale og miljømessige ringvirkninger er viktig for oss.

 

Dere jobber utelukkende med materialet hamp, hva er grunnen til dette?

Vi jobber med hamp av flere grunner. Det er en svært bærekraftig plante og krever lite vann og ingen kjemikalier for å vokse. Det kan vokse i mange forskjellige typer klima og har blitt dyrket i tusenvis av år. De dyrket det i Norge helt fra vikingtiden og frem til 50-tallet. Planten ble da ulovlig fordi det er i Cannabis plantefamilien, men man kan altså ikke røyke det og den lovgivningen kommer nok til å bli endret. De dyrker det i både Danmark og Sverige, og vi tror at jo mer hamp blir brukt, jo fler land kommer til å dyrke og bruke det. Det har også fantastiske egenskaper, og vi føler at hamp er en liten underdog som fortjener mer oppmerksomhet! Hampen puster i varmen, samtidig som den har gode egenskaper for isolering i kulden. Det betyr at den oppfører seg litt som ull, men ser ut som lin. Ikke dårlig! Vi oppfordrer alle til å bli bedre kjent med hamp som tekstil. Det absolutt beste og viktigste med hampen er at det blir mykere og deiligere med bruk og vask, og man kan bare riste det etter vask – man trenger ikke å stryke det. Er du solgt nå? Det er vi!

Under produksjonen av skjortene i Nepal blir stoffene farget med plantefarge. Kan du fortelle litt om denne prosessen?

Plantefarging er veldig spennende å jobbe med, og er absolutt noe vi anbefaler andre å eksperimentere med. Først så koker man (i vårt tilfelle) hampen med salt i et stort kar i 45 minutter. Dette skal ligge vått i en balje over natten. Salt bruker vi for at hampen absorberer fargen bedre. Deretter blir et stort kar fylt med vann, varmet opp til kokepunktet, og så blir fargen blandet ut. Neste skritt er å ‘dyppe’ hampen oppi, og vi har gjennomsnittlig fem «dypp» for å oppnå ønsket intensiteten på vår blåfarge. Vi jobber med en veldig flink nepalsk mann, som har mange års erfaring med plantefarger. Det er et håndverk, og det er kunst å få lik farge hver gang. Vi jobber først og fremst med indigoplanten (blå), og en gul nepalsk frukt, black myronbalan, som vi bruker til å dyppe det som allerede er farget blått for å bli grønt. Fargen blir dyp og levende, og alle plagg blir unike. Fargen endrer karakter over tid og vask, og vi syns at de bare blir finere med tiden.

 

Har du noen tips til andre som ønsker å starte sitt eget merke med fokus på bærekraft?

Vi tror det er viktig å ha klart for seg hvorfor man gjør det. Det dukker alltids opp utfordringer, og da er det viktig å ha solide verdier i bunn som ingen kan rokke ved. Det er også lurt å sette seg godt inn i det materialet man ønsker å jobbe med, og det landet man ønsker å produsere klærne i. Det gjelder å ha masse pågangsmot og tålmodighet. Tenke at man skal bygge sten på sten og ha integritet hele veien. Utover det gjelder å være kreativ, vite at man kan gå nye veier. Til slutt: HA DET GØY, og prøv å ha balanse mellom å være fleksibel og sta.